شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
گام آخر رسیدن به توافق هسته‌ای
رضایت مذاکره‌کنندگان از نتایج نشست سوئیس

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا هم نتوانست خللی در روند مذاکرات هسته‌ای وارد کند. هرچه به پایان ماه مارس نزدیک‌تر می‌شویم پیشرفت‌ها در مذاکرات محسوس‌تر می‌شود. قرار بر این بود که طرفین تا پایان ماه مارس روی چارچوب توافق نهایی به نتیجه برسند و به این ترتیب تفاهمی حاصل کنند و پس از آن کار روی جزییات توافق نهایی را ادامه دهند. حال، پس از پایان این دور از مذاکرات هسته‌ای در مونترو سوئیس، همه طرف‌های درگیر مذاکرات از پیشرفت‌های محسوس سخن می‌گویند. همزمان با پایان یافتن دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان این‌که در این دور از مذاکرات بر پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات ژنو افزوده شد، بر لزوم حذف تمامی تحریم‌ها پیش از دستیابی به یک توافق نهایی تأکید کرد. سیدعباس عراقچی پنجشنبه در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی، تصریح کرد: موضع اصولی و اساسی ایران، حذف تمامی تحریم‌هاست و دستیابی به توافق نهایی منوط به حذف تحریم‌هاست. وی افزود: ما چهار روز مذاکره حساس و گسترده در سطوح مختلف با کشورهای مختلف عضو گروه 1+5 را پشت‌سر گذاشتیم که در این دوره از مذاکرات پیشرفت بیشتری داشتیم. درواقع در مذاکرات قبلی در ژنو بعد از چندین ماه به پیشرفت‌هایی دست یافتیم و در این دوره بر پیشرفت‌ها افزوده شد اما هنوز راه درازی در پیش داریم. معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: هنوز هم مشکلات و تفاوت‌هایی در مواضع هر دو طرف مذاکره‌کننده وجود دارد که باید پشت‌سر گذاشته شود و پل‌هایی میان این اختلافات بنا شود اما دست‌کم اکنون به مفاهمه‌ بیشتری دست یافته‌ایم و در مورد هر سوال و همه‌‎ مسائل، همه‌ جزییات را می‌دانیم و از همه‌ نکات مورد اختلاف میان دو طرف اطلاع داریم.
وی خاطرنشان کرد: روش‌ها و راه‌حل‌های مختلفی از سوی هر دو طرف مطرح شده‌ است که باید کماکان موردبررسی قرار گیرد. معاون وزیر امورخارجه با بیان این‌که مذاکرات در تاریخ 15مارس ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: این موضوع احتمالا در ژنو یا مونترو باید برنامه‌ریزی شود. سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا تعیین ضرب‌الاجل تا آخر ماه مارس برای دستیابی به یک توافق، واقع‌گرایانه است؟»، گفت:  در وهله‌ اول باید بگویم که ضرب‌الاجل ما آخر ماه ژوئن است اما ما بار آخر وقتی در وین مذاکرات را تمدید کردیم، توافق کردیم که تا آخر ماه مارس دست‌کم تلاش کنیم به نوعی از مفاهمه درباره‎ امور کلی توافق برسیم. این به آن معنی نیست که ما می‌توانیم پیش از اتمام ماه مارس به یک توافق برسیم اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم  بست.
اتحادیه  اروپا:  
مذاکرات هسته‌ای مفید و سازنده بود
اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای با ابراز خرسندی از مذاکرات یک روزه ایران و 1+5 در «مونترو»ی سوئیس، آن را مفید و سازنده اعلام کرد. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با ابراز رضایت از مذاکرات ایران و 1+5 در مونتروی سوییس، اعلام کرد که این مذاکرات در سطح مدیران سیاسی به مدت یک روز در راستای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام گرفت.
این اتحادیه اعلام کرد: علاوه بر این دیدار، دیدارهای دوجانبه میان اعضای 1+5 و ایران نیز با حضور هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه یافت. براساس بیانیه صادرشده از سوی اتحادیه اروپا، این مذاکرات سازنده و مفید بوده است و پیشرفت‌هایی در راستای درک بهتر درباره برخی مسائل باقیمانده به دست آمد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرد که توافق خوب با ایران دست یافتنی است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: توافق خوب در مذاکرات هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران در دستان ماست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: من متعهد هستم که مذاکرات هسته‌ای ایران را به یک سرانجام مثبت برسانم. او اضافه کرد: من بر این باورم که توافق خوب در دستان ماست و معتقدم ما به توافقی دست نمی‌یابیم مگر این‌که آن توافق خوب باشد و این پیامی است که به همه دوستان و شرکای خود اعلام می‌کنم. موگرینی افزود: آخرین مایل (واحد مسافت) در مسیر مذاکرات هسته‌ای بیشتر وابسته به اراده سیاسی است تا مذاکرات تکنیکی و فنی.
جان کری: پیشرفت‌های خوبی داشتیم
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با بیان این‌که «هنوز برخی موانع باقی مانده است.» از دستیابی به پیشرفت‌هایی در مذاکره با همتای ایرانی‌اش در مونترو سوییس برای دستیابی به توافق هسته‌ای خبر داد. به گزارش رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهایش با همتای ایرانی‌اش در مونترو سوئیس گفت:  او و محمدجواد ظریف توانستند به پیشرفت‌هایی در مونترو دست یابند و در 15 مارس مذاکرات از سر گرفته می‌شود. وی در ادامه اظهاراتش افزود: البته برخی موانع باقی مانده و هنوز اختلافات جدی وجود دارد و نیاز است که تصمیمات مهمی اتخاذ شود. کری به صورت تلویحی درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: سیاست‌ها و عوامل خارجی نمی‌تواند مذاکرات را منحرف کند.
تعویق رأی‌گیری سنای آمریکا درباره نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران
رهبر اکثریت سنا روند رأی‌گیری درباره طرح نظارت سنا به هرگونه توافق با ایران را به‌دلیل مخالفت دموکرات‌ها به تعویق انداخت. نیک مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا روز پنجشنبه اعلام کرد که رأی‌گیری برای این‌که به کنگره اجازه می‌دهد که به هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نظارت داشته و آن را رد یا تصویب کند به دلیل تصمیم دموکرات‌ها که ممکن است رأی منفی به این قانون بدهند و با آن به مخالفت برخیزند به تعویق می‌اندازد. دن استوارت، سخنگوی مک کانل گفت: آشکار است که دیپلمات‌ها رأی‌گیری به این طرح را به تعویق خواهند انداخت اما کنگره باید قادر باشد که بتواند هرگونه توافق رئیس‌جمهوری با رهبران ایران را مورد بازنگری قرار دهد. بر همین اساس سنا به جای این طرح، طرح پیشنهادی درباره قاچاق انسان را مورد بررسی قرار داده و به رأی خواهد گذاشت.


تعداد بازدید :  478