شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
تحقیق پلیس کره‌جنوبی درخصوص عامل حمله به سفیر آمریکا در سئول

پلیس کره‌جنوبی روز گذشته تحقیقات خود درخصوص ارتباط بین حمله به سفیر آمریکا در سئول و سفر‌های متعدد عامل این حمله به کره‌شمالی را آغاز کرد.
به گزارش رویترز، «مارک لیپرت»، سفیر آمریکا در کره‌جنوبی که روز پنجشنبه در نشستی با موضوع اتحاد 2کره شرکت کرده‌ بود در جریان این جلسه مورد حمله فردی تیغ به دست قرار گرفت که جراحت 10سانتی‌متری ناشی از آن 80 بخیه بر صورت لیپرت به‌جا گذاشت. بنابر گفته‌ها این حمله توسط یک فرد ملی‌گرا و در اعتراض به مانور نظامی سالانه ارتش کره‌جنوبی و آمریکا که در این هفته آغاز می‌شود صورت گرفت. بنابر گزارش‌ها مهاجم 55ساله که «کیم کی جونگ» نام دارد از سوی پلیس کره‌جنوبی به اتهام تلاش برای قتل سفیر آمریکا بازداشت شده و تحقیقات درخصوص این حمله همچنان ادامه دارد.
براساس یافته‌های مقامات امنیتی کره‌جنوبی «کیم» در فاصله سال‌های 1999 تا 2007 دستکم 7بار به کره‌شمالی سفر کرده‌ است.
رئیس پلیس سئول در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که دریابیم آیا بین سفر‌های فرد مظنون به کره‌شمالی و جنایتی که علیه سفیر آمریکا صورت گرفته‌ ارتباطی وجود دارد یا خیر.»
فرد مظنون روز جمعه هرگونه ارتباطی بین حمله به سفیر آمریکا و کره‌شمالی را رد کرد و آن را «بی‌‌اساس» خواند.
در سوی دیگر رسانه‌های دولت کره‌شمالی نیز با دفاع از این عمل سفیر آمریکا در کره‌جنوبی را به خاطر مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی «سزاوار مجازات» دانستند و از حمله به مارک لیپرت تحت عنوان «خنجر عدالت» یاد کردند. وزارت وحدت کره‌جنوبی نیز در سوی دیگر بیانیه دولت پیونگ‌یانگ را «احمقانه» توصیف کرد.
آمریکا از نزدیک‌ترین متحدان کره‌جنوبی به شمار می‌رود و حضور 28‌هزار و 500 نیروی نظامی آمریکا در مرز‌های این کشور و مانور‌های سالانه این دو نیز بر پای روابط نزدیک سئول و واشنگتن است.


تعداد بازدید :  412