شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نجفی در نشست فصلی شورای حکام:  آژانس با صدور یک بیانیه نمی‌تواند بر اشتباه خود سرپوش بگذارد
ماجرای درخواست آژانس برای بازدید از سایت مریوان، این روزها بار دیگر ثابت کرده که بسیاری از اطلاعاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران به آژانس ارایه می‌شود ساختگی و دروغ است. ماجرا از این قرار بود که آژانس به این بهانه که ایران در سایت مریوان مشغول فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه است درخواست بازدید از این سایت را مطرح کرده بود و ایران نیز با این درخواست موافقت کرد، این بازدید اما هرگز انجام نشد تا این‌که آژانس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علاقه‌ای به بازدید از مریوان ندارد.
نماینده ایران در آژانس نیز در واکنش به این بیانیه گفت:  آژانس با صدور یک بیانیه ساده که علاقه‌ای به بازدید از سایت ندارد نمی‌تواند بر اشتباه خود در مورد گنجاندن ادعاهای بی‌پایه در گزارش خویش که مدعی بود کاملا معتبر است، سرپوش  بگذارد.
در بیانیه ایران درخصوص سایت مریوان آمده است: «در جریان جلسه نوامبر ۲۰۱۴ شورای حکام به ‌عنوان ابتکاری با هدف پیشبرد کار در زمینه دو اقدام عملی باقی‌مانده، ایران دسترسی مدیریت شده به یکی از سایت‌هایی که ادعا شده بود مکان انجام فعالیت‌های ممنوعه است را رسما پیشنهاد کرد. یادآوری می‌کنم که در بند ۴۳ ضمیمه گزارش نوامبر ۲۰۱۴ مدیرکل ادعا شده بود که «اطلاعات بیشتر ارایه شده به آژانس توسط همان دولت عضو نشان می‌دهد که در منطقه مریوان آزمایش‌هایی با مواد منفجره قدرتمند در مقیاس گسترده توسط ایران انجام شده است.» ایران بارها گفته ‌است که چنین ادعاهایی از جمله قصه مریوان دروغ است. ما همچنان در انتظار واکنش طرف‌های مربوطه به پیشنهاد سخاوتمندانه خود در مورد بازدید از سایت مریوان هستیم اما از آن‌جا که این ادعا یک قصه ساختگی آشکار است، اطمینان داریم که آن دسته از اعضایی که اطلاعات کذب را در اختیار آژانس قرار داده‌اند قادر نخواهند بود محل دقیق بازدید احتمالی را مشخص کنند. متاسفانه کلیه دولت‌های عضو از شمار اندکی از کشورها اطلاعات نادرست دریافت کرده و توسط آنان گمراه شده‌اند. از دولت‌های عضو انتظار می‌رود از همان کشورهایی که این اطلاعات جعلی را به آژانس ارایه داده‌اند، بخواهند تا مسئولیت خویش را خیلی جدی گرفته و نسبت به جبران خسارت‌های ناشی از این‌گونه اعمال خود اقدام کنند. آژانس نیز با صرف صدور یک بیانیه ساده دایر بر این‌که علاقه‌ای به بازدید از سایت ندارد نمی‌تواند بر اشتباه خود در مورد گنجاندن ادعاهای بی‌پایه در گزارش خویش که مدعی بود اطلاعات مندرج در آن «کاملاً معتبر» است، سرپوش  بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا: توافق هسته‌ای به نفع کشورهای عربی است
وزیر خارجه آمریکا به کشورهای عربی اطمینان داد که توافق هسته‌ای با ایران به نفع آنها خواهد بود اما همتای سعودی او گرچه از مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام حمایت کرد ولی نتوانست نگرانی خود را از توافق، پنهان کند. به گزارش رویترز، جان کری روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با سعود الفیصل در ریاض با بیان این‌که «آمریکا به‌دنبال توافق بزرگ با ایران نیست»، توافق احتمالی را به نفع کشورهای عربی دانست. سعود الفیصل نیز در این نشست اعلام کرد: کشورهای حوزه خلیج‌فارس از مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند اما نگرانی‌هایی درباره نفوذ منطقه‌ای تهران دارند. وزیر خارجه عربستان ‌سعودی درباره جزییات مذاکراتش با کری نیز گفت:  آمریکا این تضمین را داده که روی فعالیت ایران در منطقه متمرکز  شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به‌دنبال روابط مختلف با ایران هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی با تأکید بر این‌که آمریکا خواهان روابط مختلف با ایران و ملت این کشور است، در عین حال گفت که «ما آشکارا اعلام می‌کنیم هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به معنای روابط گرم، صمیمی و گسترده با این کشور نیست.»
به گزارش ایسنا، مری‌ هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وجود گزینه نظامی در صورت عدم‌پایبندی ایران به تعهداتش پس از دستیابی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که اگر به توافق دست یابیم، هر دوطرف ملزم به پیروی از آن هستند و در این صورت می‌توانیم به صورت دیپلماتیک و صلح‌آمیز پیش برویم اما اگر به هر شکل عدم‌پایبندی به تعهدات پس از توافق مشاهده شود و در صورتی که ایران تلاش کند برخلاف تعهداتش تحت معاهده ان‌پی‌تی و دیگر اقدامات شفاف‌سازی رفتار کند، گزینه‌های دیگر مدنظر قرار می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که «دستیابی به توافق، یک اتفاق خوب است اما این بدان‌ معنا نیست که در همه مسائل دیگر پس از توافق بلافاصله روابطمان با ایران تغییر کند»، تأکید کرد:  اگر به توافق دست یابیم نوعی بهبود روابط انجام می‌گیرد اما این به معنای صمیمیت نیست.


تعداد بازدید :  453