شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
هشدار رئیس فیفا به ایران
بلاتر: از رئیس‌جمهوری ایران قول حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را گرفتم اما هنوز این مشکل حل نشده است

شهروند| در آستانه روز جهانی زن، نوبت به رئیس فیفا رسید تا درباره آزادی زنان و فرصت‌های برابر آنها با مردان برای انجام ورزش موردعلاقه‌شان حرف بزند. ششمین جلسه ویژه فیفا درباره فوتبال زنان درست 23‌سال بعد از اولین کنگره مخصوص فوتبال بانوان انجام شد و بلاتر در سخنرانی‌های خود در بخش ویژه‌ای به شکلی ناگهانی به فوتبال ایران پرداخت.
رفع محدودیت‌ها و صحبت با رئیس‌جمهوری
رئیس فیفا که اوایل ‌سال 1394شمسی در انتخابات ریاست فیفا با رقبای مانند فیگوی معروف بر سر نشستن روی صندلی معروف‌ترین و اثرگذارترین پست اجرایی فوتبال دنیا رقابت می‌کند درباره دیدارش با رئیس‌جمهوری ایران در‌ سال 2013 حرف زد: «من از محدودیت‌های بانوان برای بازی فوتبال خبر دارم. چندی قبل در سفر به ایران با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کردم و از او قول گرفتم موانع موجود درباره فوتبال بانوان هرچه زودتر رفع شود.»
بلاتر هرگونه محدودیت به هر دلیلی برای بانوان در سراسر دنیا را محکوم و ابراز امیدواری کرد فوتبال برای همه جنسیت‌ها، آزاد و سهل‌الوصول باشد: «وقتی به ایران رفتم، درست به اندازه عشق مردم این کشور به فوتبال از محدودیت خانم‌ها در ورود به ورزشگاه‌های متعجب شدم. من از رئیس‌جمهوری این کشور قول حل مشکل را گرفتم اما ظاهرا هنوز مشکل ورود خانم‌ها به استادیوم فوتبال حل نشده است.»
بلاتر در ادامه روی مسأله خاصی دست گذاشت: «هنوز در برخی کشورها، تماشای رویدادهای مربوط به آقایان برای خانم‌ها ممنوع است؛ آنچه مغایر با اصل فیفاست. عجیب است که گاهی اوقات زنان خارجی اجازه حضور در ورزشگاه‌های کشورهای مورد اشاره را به‌دست می‌آورند اما خانم‌های بومی همان کشور چنین اجازه‌ای را ندارند.»
رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پایان سخنانش از این‌که چرا فدراسیون‌های مختلف آسیا، هیچ زنی را به‌عنوان کاندیدای نایب‌رئیسی کنفدراسیون آسیا و فیفا نامزد نکرده‌اند، انتقاد کرد. با این اوصاف، معلوم نیست آیا صحبت‌های بلاتر آن هم درست در ایام منتهی به روز جهانی زن در راستای به‌دست آوردن احساسات مثبت خانم‌ها و تهییج رأی‌دهنده‌ها به نفع خودش در انتخابات پیش‌روست یا کاملا اتفاقی به فکر ایران و جایگاه خانم‌ها در استادیوم‌های ما افتاده است.


تعداد بازدید :  414