شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
سوءمدیریت در رشته پرطرفدار توپی نمایان شد
چهارشنبه‌سوری در سالن بسکتبال!
محمدرضامشحون در گفت‌وگو با «شهروند»: انفجار نارنجک و استفاده از گاز اشک‌آور طبیعی است!

شهروند| بسکتبال ایران که به دلیل پایان دوره مدیریت محمود مشحون چند ماهی است با سرپرست موقت اداره می‌شود،‌ این روزها شاهد اتفاقات عجیب‌وغریب زیادی است. هفته ششم لیگ‌برتر بسکتبال درحالی برگزار شد که 2 دیدار از 4 بازی برگزار شده،‌ پر بود از اتفاقات ناخوشایند ریز و درشت. این اتفاقات حتی تا دستگیری سرمربی مطرح مهرام و پرتاب نارنجک و زخمی ‌شدن چند بازیکن هم پیش رفت تا حالا همه بیشتر از قبل نگران این رشته دانشگاهی باشیم.
چهارشنبه سوری در گرگان!
در حالی که دیدار تیم‌های شهرداری گرگان و مهرام در شهر گرگان و سالن غیراستاندارد این شهر در کوارتر دوم پیگیری می‌شد،‌ مهرام با اختلاف 20 امتیاز از حریفش پیش بود، درگیری بازیکنان،‌ پرتاب مواد منفجره از سوی تماشاگران به زمین مسابقه و انتشار گاز اشک‌آور باعث توقف در بازی شد، البته این مسابقه بعد از چند دقیقه دوباره از سر گرفته شد، درگیری بازیکنان، اعتراض‌ها به داوری و فحاشی‌ها تماشاگران به مهرامی‌ها تمامی نداشت و همچنین بعد از پیروزی شاگردان‌هاشمی اشیایی به زمین و به سوی بازیکنان مهرام پرتاب شد که باعث مصدومیت برخی از بازیکنان این تیم شد.
دستگیری سرمربی مهرام؟
بعد از اعتراضات مکرر مصطفی ‌هاشمی،‌ سرمربی مهرام به نحوه داوری و همچنین جوی که در سالن حاکم بود،‌ او درگیری با نیروی انتظامی داشت که درباره شدتش حرف و حدیث‌های زیادی شنیده می‌شود‌. در پایان بازی نیز‌هاشمی توسط خودرو پلیس به کلانتری برده شد تا شایعه دستگیری او قوت بگیرد. البته حضور هاشمی در کلانتری خیلی طولانی مدت نشد و او به همراه تیمش به تهران بازگشت.
بسکتبال 3 نفره!
جدا از اتفاقاتی که در گرگان برای تیم صدرنشین جدول رخ داد در تهران نیز شاهد اتفاقات عجیب و شاید بی‌سابقه‌ای در بازی دانشگاه آزاد و هفت‌الماس قزوین بودیم. قزوینی‌ها که چند روز قبل 2 بازیکن خود را به دلیل استفاده از مواد نیروزا از دست داده بودند،‌ در طول این بازی به‌شدت به داوری اعتراض داشتند. درنهایت این اعتراضات به جایی رسید که تیم قزوینی در دقایق پایانی 7 بازیکن خود را به دلیل 5 فوله شدن از زمین اخراج شده دید و مجبور شد که با 3 بازیکن در مقابل 5 بازیکن دانشگاه به کارش ادامه دهد. نتیجه این اتفاق عجیب نیز شکست سنگین هفت المالس با بیش از
 50 امتیاز اختلاف بود.
سرپرستی که اقتدار ندارد
اتفاقاتی مشابه همین در هفته‌های گذشته نیز در لیگ بسکتبال ایران رخ داده بود اما سرپرست فدراسیون بسکتبال که تصور می‌کرد دوره حضورش خیلی کوتاه‌تر از این باشد،‌ عکس‌العمل خاصی نسبت به آن نشان نداد. دولو که قطعا تا بیش از یک‌ماه دیگر در فدراسیون بسکتبال ماندگار است، به‌خاطر نداشتن اقتدار لازم اوضاع را آشفته‌تر از قبل کرده و حالا شاهد لیگی هستیم که هر هفته یک اتفاق حاشیه‌ای جدید در آن رخ می‌دهد. حالا باید دید فدراسیون درخصوص اتفاقات دیدار شهرداری گرگان و مهرام چه تصمیمی می‌گیرد.
هر کسی به کلانتری برود،‌ متخلف است؟
مصطفی‌هاشمی،‌ سرمربی مهرام درباره شایعه دستگیری‌اش بعد از درگیری با نیروی انتظامی به «شهروند» می‌گوید: «خبر دستگیری من فقط شیطنتی بود که از سوی یک شخص رخ داده و او را به خدا واگذار می‌کنم. من حرفم این است که اتفاقا اگر این نیروهای انتظامی نبودند،‌ نمی‌دانم برای یکسری قهرمان ملی چه اتفاقاتی می‌افتاد. مگر هر کسی در خودرو پلیس بنشیند یا به کلانتری برود،‌ متخلف است؟ پلیس وظیفه حراست از ما را داشت و به نظرم سعی کرد که به بهترین نحو کارش را انجام دهد. ما هم وقتی به کلانتری رفتیم این مسأله را آسیب شناسی کردیم.» وی همچنین می‌افزاید: ‌«واقعا بردن باید به چه قیمتی باشد؟ ما در بسکتبال فقط به دنبال این می‌گردیم که هر طور شده توپ را وارد سبد حریف کنیم. نمی‌دانم چرا هیچ‌کدام از مسئولان گرگانی مانع حرکات عجیب تماشاگرانشان نشدند. یکسری گفته‌اند بازیکنان ما عصبی بودند که جالب است چون هر فحشی و هر وسیله‌ای که دوست داشتند روانه بازیکنان ما کردند.»
ارتباط اتفاقات با انتخابات فدراسیون
امیرحسین واحدپور،‌ مسئول کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال که در روز بازی شهرداری و مهرام به‌عنوان ناظر در گرگان حضور داشته به «شهروند» می‌گوید:  «فکر می‌کنم اتفاقاتی که در این بازی رخ داد،‌ به‌دلیل ضعف مسئولان میزبان در برگزاری این مسابقه بود. نیروی‌انتظامی نیز در یکسری اتفاقات دخالت کرد که باعث درگیری با‌هاشمی شد و به همین دلیل ما نیز به آنها تذکر دادیم، البته مشکل آنقدرها هم نبود که بزرگش کردند. یکسری دوست دارند برای بسکتبال حاشیه درست کنند. شما لیگ دسته اول فوتبال را نگاه کنید که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد اما برای همه طبیعی شده است. متاسفانه یکسری به دنبال این هستند که با این شایعات و حواشی انتخابات زودتر برگزار شود اما به نظرم وزارت‌ورزش بهتر از هر کسی صلاح بسکتبال را می‌داند. 12‌سال است که من در بسکتبال هستم،‌ همیشه وضع همین‌طور بوده و تیم‌ها دیواری کوتاه‌تر از داور و مسئولان برگزاری پیدا نکرده‌اند.» همچنین محمدرضا مشحون، مشاور سرپرست فدراسیون که با وجود جدایی برادرش در فدراسیون باقی مانده،‌ درباره اتفاقات ناخوشایند بسکتبال به «شهروند» می‌گوید: «این‌طور اتفاقات در تمام رشته‌ها رخ می‌دهد و طبیعی است! البته در سال‌های قبل کمتر بود زیرا فدراسیون رئیس داشت اما حالا سرپرست فدراسیون چون می‌خواهد خاطره خوشی از خودش به جای بگذارد و با شخصی یا تیمی برخورد قاطع نکند، همه از شرایط سوءاستفاده می‌کنند. به نظرم باید تصمیم‌گیری قاطعی شود،‌ اگر چه همه این مسائل با برگزاری انتخابات فدراسیون حل می‌شود که باید زودتر برگزار شود.»
ورزش دانشگاهی در مسیر اشتباه
همواره از بسکتبال به‌عنوان یک ورزش دانشگاهی نام برده می‌شود اما با اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در این رشته شاهد آن بودیم،‌ شاید دیگر نتوان چنین لقبی را به بسکتبال داد. بازی‌های پر از تنش و درگیری که قبلا بیشتر در فوتبال و کمی هم در والیبال شاهدش بودیم،‌ به بسکتبال نفوذ کرده است و این رشته گام در مسیر اشتباهی می‌گذارد که شاید تنها راه حل جلوگیری از آن برگزاری هر چه سریعتر فدراسیون باشد.


تعداد بازدید :  240