شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
خانه سینما و وزارت کار تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند
رونق اقتصاد فرهنگ به رشد سرانه تولید کمک می‌کند

شهروند| شنبه عصر، 22 فروردین ماه خانه سینما شاهد ورود اولین میهمانان نوروزی بود؛ علی جنتی وزیر ارشاد به همراه حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی وزارت ارشاد و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خانه سینما رفتند تا با اهالی سینما دیداری در آغاز ‌سال جدید داشته باشند. دیداری که هر چند نسبت به دیگر دیدارهای نوروزی که رسم ایرانیان است دیرهنگام بود؛ اما بسیار پُر بار بود. چراکه در همین دیدار تفاهم‌نامه‌ای میان خانه سینما و وزارت کار و امور اجتماعی امضا شد که براساس آن این وزارتخانه متعهد شد تا در ساخت فیلم‌های سینمایی مشارکت داشته باشد، همچنین علی جنتی از آمادگی برای واگذاری مسئولیت‌های مختلف همچون برگزاری جشنواره فیلم فجر به هنرمندان صحبت کرد و  ایوبی از بازگشایی مدرسه ملی سینما و رویکرد امسال سازمان سینمایی خبر داد.
آمادگی داریم مسئولیت‌ها را به خود هنرمندان واگذار کنیم
علی  جنتی در ابتدا به بازگشایی خانه سینما بعد از روی کار آمدن دولت جدید اشاره کرد و گفت: «امروز در خانه سینمایی صحبت می‌کنیم که روزی مُهر و موم شده بود و عده‌ای فکر می‌کردند با اقداماتشان می‌توانند این خانه را تعطیل کنند، اما امروزه می‌بینیم جلسات مکرر در این مکان برگزار می‌شود.» او خطاب به هنرمندان بیان کرد که: «شما به خانه خود آمده‌اید و افتخار داریم میهمانتان هستیم.» وزیر ارشاد هم به خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت اعتقاد دارد، او در همین راستا توضیح می‌دهد:  «در بحث ساختارهای سینمایی کاملا آمادگی پیگیری داریم تا حدود و مرزهای مسئولیت و وظایف بخش دولتی و اصناف کاملا مشخص شود. همچنان ‌که در سیاست‌های عمومی هم تأکید ما این است که وظیفه دولت فقط سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت است و کار را باید به اصناف واگذار کرد.» او می‌گوید آنها حتی آمادگی دارند تا برگزاری جشنواره‌ای مثل فیلم فجر را به هنرمندان واگذار کنند. بعد هم به سراغ بحث راه‌اندازی مدرسه ملی سینما می‌رود و تأکید می‌کند که: «آموزش نسل جوان توسط هنرمندان پیشکسوت ضرورت دارد و با راه‌اندازی این مدرسه انتقال دانش و هنر اتفاق می‌افتد.» وزیر ارشاد در این دیدار نوروزی از هنرمندان خواست تا به رشد کیفیتی مضمون و محتوای فیلم‌ها بیشتر توجه کنند، چون به نظرش ضعف سوژه و فیلمنامه از اساسی‌ترین مشکلات سینمای ایران است؛ «‌در حوزه فیلمنامه باید بیشتر کار کنیم. از سوی دیگر امروز جامعه ما نیازمند فضای پرنشاط است و باید فیلم‌های شادابی آفرین بسازیم تا حتی کارآفرینی را به‌عنوان امری مقدس در جامعه توسعه دهند.» علی جنتی با اشاره به این‌که امسال ‌سال همدلی و همزبانی نام‌گذاری شده است، می‌گوید: «تلاش می‌کنیم در حوزه سینما هم برخی اختلافات را کنار بگذاریم.»
باتوجه به جنبه تفریحی سینما می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این دیدار نوروزی با بیان این‌که رونق اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و رونق این مهم به رشد سرانه تولید ما کمک می‌کند بیان کرد:   «نسبت سرانه رشد سینمای ما با آنچه در دنیا رخ می‌دهد نسبتی ندارد و رشد این بخش به رونق اقتصادی می‌انجامد. سینما می‌تواند حلقه پیوند بین هنرهای مختلف و صنعت و اقتصاد شود. این عناصر، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که دغدغه ما که اشتغال‌زایی است، رفع می‌کند.» او اشاره می‌کند که؛ «در یک نگاه دیگر، سینما و قدرت نرم را باید مورد توجه قرار داد. کشورهای صاحب سینما مولد قدرت نرم هستند و قوی‌ترین کشور در این زمینه صنعت سینمای آمریکا است و امروز ترکیه و هندوستان نیز از این امر استفاده می‌کنند.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است سریال‌های شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای ارزشی ندارند و تفریحی را نیز ایجاد نمی‌کنند، در صورتی که بسیاری از آثار ما به این سریال‌ها ارجحیت دارد؛ «واردات و صادرات در عرصه فرهنگ می‌تواند رخ دهد. واردات و صادرات هم‌تراز به کشور کمک زیادی می‌کند اما همان‌گونه که واردات قاچاق به کشور ضربه زد، واردات بی‌رویه در عرصه فرهنگ نیز به ما ضربه زد.» او تأکید می‌کند ما نیازمند اقتصادی شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجازه دادن به تنوع برای رقابت هستیم و راهی جز تنوع برای رقابت نداریم؛ «ما می‌توانیم صادر‌کننده موسیقی، ادبیات و سینما باشیم. البته کسی به واردات دستاوردهای هنری بشری خرده نمی‌گیرد و منظور من، واردات محصولات فرهنگی است که در اصل به کار ما نمی‌آید.» ربیعی همچنین به وجه تفریحی و سرگرمی سینما اشاره می‌کند. او می‌گوید: « ما با جامعه‌ای سر و کار داریم که بخش قابل توجهی از آن با اختلال‌های روانی سر و کار دارند و نیازمند ساخت آثاری برای افزایش نشاط در جامعه هستیم و با پاسخ دادن به نیاز تفریحی، می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کم کرد.»
سپس تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و خانه سینما منعقد شد. علی ربیعی به نمایندگی از وزارت کار و محمدمهدی عسگرپور به نمایندگی از خانه سینما این قرارداد را منعقد کردند. براساس این تفاهمنامه که مدت زمان آن سه‌سال است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به کمک و مشارکت در ساخت آثار سینمایی متناسب با اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، همین‌طور مشارکت در تشویق آثار سینمایی با اهدای جوایز به برگزیدگان جشن سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر برای کارگردان آثار بر‌تر مرتبط با اهداف و حمایت سالانه از فیلم‌های بلند، مستند و انیمیشن با هزینه ۲۰‌درصد از یک اثر بلند، ۵۰‌درصد از دو اثر سینمایی مستند و انیمیشن پس از نظرات کار‌شناسی، متعهد شد. خانه سینما نیز براساس این قرارداد متعهد شد که ایجاد انگیزه در فیلمسازان خلاق برای ورود به عرصه‌های نو و بدیع و اهداف مورد نظر تفاهمنامه را ایجاد کند.
مدرسه ملی سینما جایی برای تدریس بزرگان سینما
ایوبی در ابتدای سخنان خود درباره مدرسه ملی سینما که از مدت‌ها پیش سازمان سینمایی وعده ساختش را داده بود، می‌گوید: «این مدرسه هویت مستقل پیدا کرده و مکانش را نیز تقریبا مشخص کرده‌ایم، هیأت امناي این مدرسه مشخص شده و به‌زودی کارگاه‌های آموزشی این مدرسه فعالیت خود را آغاز کرده و مانند همه مدارس ملی در دنیا به کار خود ادامه می‌دهد.» او ادامه می‌دهد که: «ساختار مدرسه ملی سینما، کارگاه محور است و تفاوت آن با دانشگاه در این است که ترم، واحد و هیأت علمی به آن معنا وجود ندارد و مانند استاد و شاگردی همه مدارس ملی دنیا است، البته برای این مدرسه گزینش‌های سختی وجود دارد، چرا که بزرگان سینما قرار است به این افراد آموزش دهند.» به گفته رئیس سازمان سینمایی این مدرسه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارش را آغاز می‌کند.
سینمای خانگی و مقابله با قاچاق
 اولویت‌های امسال هستند
او معتقد است اولویت امسال سازمان سینمایی رسیدگی به وضع سینمای خانگی و مقابله با قاچاق فیلم است. به نظر این مدیر سینمایی، سامان‌دهی به وضع شبکه نمایش‌خانگی و توجه به گردش مالی و اثرگذاری متفاوت آن، جزو اولویت‌های آنهاست. ایوبی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان می‌کند که؛ «در جشنواره فیلم کودک و نوجوان که در‌سال جاری برگزار می‌شود برای نخستین‌بار یک شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان داریم که متشکل از بزرگان سینمای کودک ایران است. این شورا در نحوه برگزاری جشنواره نظارت می‌کند، به همین دلیل سعی شده تا از حضور همه کسانی که دارای دانش و تجربه هستند در این شورا استفاده شود. اولین جلسه گروه سینمای کودک نیز برگزار شده و دومین جلسه آن نیز به‌زودی برپا می‌شود تا برنامه‌های مختلفی در این زمینه را اجرایی کنند.» طبق گفته او، فرشته طائرپور قرار است دبیر این شورای راهبردی باشد.  
بودجه سازمان سینمایی محدود است
رئیس سازمان سینمایی تولید فیلم‌های پر هزینه را در توان سازمان سینمایی نمی‌داند؛ «بودجه سینمای ایران کاملا مشخص است، سینمای ایران درحال تولید فیلم است و آثار خوبی در زمینه‌های مختلف تولید می‌شود اما بودجه ما در حوزه سینما بسیار محدود است. هرچند تولید فیلم‌های پرهزینه برای سینما لازم است اما درحال حاضر تولید این فیلم‌ها در توان ما نیست و برای ساخت آن باید درخواست کمک کنیم.»
بودجه اندک سینما صد در صد
 تخصیص پیدا نکرد
او با بیان این‌که آیین‌نامه بیمه بیکاری تنظیم و تدوین شده است و صحبت‌هایی با آقای جنتی در این زمینه داشته‌اند، توضیح می‌دهد: «خانه سینما یک پای این قضیه است و سازمان سینمایی نیز پای دیگر این قضیه، اما برای انجام چنین کاری نیازمند بودجه بسیار زیادی هستیم. تصور می‌کردیم که بودجه اندک سینما‌ سال گذشته صد در صد به ما تخصیص پیدا می‌کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. اگر این بودجه صد در صد اختصاص پیدا می‌کرد بخشی از آن را برای صندوق واریز می‌کردیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. باید با کمک خانه سینما این مسأله را برطرف کنیم. درحال حاضر همه چیز برای ایجاد بیمه بیکاری وجود دارد به غیراز پول.»
پروژه‌های مشترک با کشورهای دیگر
ایوبی درباره فعال‌تر شدن بخش بین‌الملل سینما برای حاضران در این دیدار نوروزی بیان می‌کند: «بخش بین‌الملل سینما کار خود را به خوبی شروع کرده و در جشنواره بین‌المللی امسال نیز تعدادی از مدیران سازمان‌های سینمایی کشورهای مختلف حضور دارند که می‌توان با آنها تولیدات مشترکی داشت. تعدادی از پروژه‌های مشترک سینمایی درحال انجام است و در زمینه همکاری با ترکیه نیز باید بگویم توافق‌های اولیه در زمینه ساخت فیلم مولانا انجام شده؛ اما هنوز ساخت پروژه آغاز نشده است.»
ابراهیم حقیقی‌، امیر اثباتی‌، داریوش فرهنگ‌، امین تارخ‌، رخشان بنی‌اعتماد،‌ فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری‌، رضا کیانیان، محمدرضا اصلانی‌،‌ حسن حسن‌دوست‌، مرتضی شایسته‌، ابراهیم مختاری، شادمهر راستین، کامران ملکی، سیروس تسلیمی‌، غلامرضا موسوی، عبدالله اسفندیاری‌، داریوش بابائیان‌، مصطفی کیایی‌، محمد سریر، محمد ساربان‌، عبدالحسن برزیده، کمال تبریزی، بیژن امکانیان، حسن پورشیرازی، داریوش اسدزاده، آتیلا پسیانی و ... حضور داشتند.


تعداد بازدید :  394