شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
صدای هنرمند، ارتفاع ندارد

وحید تاج  خواننده

با پیشرفت تکنولوژی و امکاناتی که در دسترس عموم قرار دارد، مردم هم تصمیم می‌گیرند راحت‌تر آثار مورد نظرشان را تهیه کنند؛ از طریق اینترنت آلبوم‌های موسیقی را دانلود می‌کنند بدون این‌که هیچ هزینه‌ای بابت تهیه آن بپردازند. به نظرم باید قانونی اتخاذ شود و مردمی که از طریق سایت‌ها می‌خواهند به آلبوم مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند، حداقل پول آن را بپردازند. شاید اگر این اتفاق بیفتد کمی از مشکلات موسیقی هم برطرف شود.
اما فکر می‌کنم هر چقدر هم ما هنرمندان درباره‌ دانلود غیرقانونی آثار موسیقی نظر بدهیم و اعتراض کنیم، فایده‌ای ندارد و مثل آب در‌ هاون کوبیدن می‌ماند! چون باید سر منشأ این معضل را پیدا و به شکل جدی با آن مبارزه کرد.
با این کار غیرقانونی، هیچ چیز به جلو نمی‌رود. حتی به نظرم باید جلوی آثاری که بدون اجازه صاحب اثر و به شکل غیرقانونی از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شوند، گرفته شود. چون بدون این‌که حق و حقوق خواننده یا آهنگساز مورد نظر رعایت و پرداخت شود، کارهای هر کسی را که دوست داشته باشند پخش می‌کنند! در صورتی که این راهی که در پیش گرفته‌اند، درست نیست.
همان‌طور که یک مجرم وقتی عمل خلاف و غیرقانونی انجام می‌دهد و بسزای عملش می‌رسد، این کار هم عمل ناشایستی است. هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که به شکل غیرقانونی حتی در فیلمی بدون اجازه از صدای یک هنرمند استفاده کنند.
فکر می‌‌کنم باید از مسئولان مربوطه درخواست کرد که فکری به حال این قضیه کنند و در این مورد، قانونی را اتخاذ کنند. اگر مسئولان در رابطه با این مسأله تصمیمی نگیرند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. یک کمپینی چند وقت پیش تشکیل شده بود که از من و برخی دوستان هم دعوت شد تا به این حرکت بپیوندیم. اما هنرمند که به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید، با کمک مسئولان می‌تواند این کار را انجام دهد و آنها باید حمایتشان کنند. من نوعی که نمی‌توانم به فروشنده این نوع آثار بگویم سی‌دی من را نفروش! من به‌عنوان یک هنرمند، کارم را انجام می‌دهم و بعد از اتمام کارم پولم را دریافت می‌کنم و می‌روم. آهنگساز و گروه، بیشترین ضرر را خواهند دید.

 


تعداد بازدید :  284