شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
درخواست وزیر بهداشت در نخستین روز از اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان:
کمیته اخلاق در حوزه دندانپزشکی تشکیل شود
راه‌اندازی بخش‌های دندانپزشکی در ۵۷۰ بیمارستان ایران

شهروند| اولین روز از اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان در شرایطی سپری شد که براساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت، 27‌درصد هزینه‌های سلامت مردم برای دندانپزشکی صرف می‌شود. مشکلات این حوزه اما تنها به هزینه‌هایی که مردم پرداخت می‌کنند، محدود نمی‌شود. کمبود اعتبارات برای حمایت از این بخش، بی‌توجهی بیمه پایه برای پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، ارایه نشدن این خدمات در بیمارستان‌ها و ... تنها بخشی از این مشکلات است. محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت اینها را در مراسمی روز گذشته به مناسبت اجرای اولین روز از طرح تحول سلامت دهان و دندان اعلام کرد. او در عین حال که از راه‌اندازی بخش‌های دندانپزشکی در 570 بیمارستان در کشور خبر داد، گفت: «متاسفانه ۲۷‌درصد هزینه‌های سلامت مردم برای دندانپزشکی است بنابراین در شروع کار ۶ بیمارستان دندانپزشکی در ۶ کلانشهر راه‌اندازی می‌شود.» به گزارش تسنیم، محمد آقاجانی، به مشکلات بخش سلامت دهان و دندان اشاره کرد و گفت: «در تعیین تعرفه‌های دندانپزشکی بسیار کوتاهی شد، برای سطح‌بندی خدمات دندانپزشکی هیچ برنامه‌ریزی نشده، استانداردسازی خدمات نیز دارای گام هماهنگ نیست، اعتباربخشی به مراکز
 ارایه‌دهنده خدمات تضمینی برای کیفیت خدمت هم در دندانپزشکی صورت نگرفته است.» او ادامه داد: « وزارت بهداشت تنها 10‌درصد این خدمات را ارایه می‌دهد. در گذشته نیز یونیت‌های دندانپزشکی در مراکز بهداشتی خاک می‌خوردند، بیمارستان‌ها نیز اصلا خدمات دندانپزشکی نداشتند و درنهایت کلینیک‌های ویژه نیز به‌طور کامل در دانشگاه‌ها وجود ندارد. متاسفانه بیمه‌های پایه نیز کاملا در حوزه دندانپزشکی منفعل عمل کرده‌اند و اصلا نقشی ندارند. بنابراین بیمه پایه و تکمیلی در این حوزه باید بازتعریف شود. درنهایت نقش دولت نیز برای تأمین منابع مالی همیشه به صورت محدود بوده است.
معاون درمان وزیر بهداشت، هدف این طرح را کاهش هزینه‌های مردم، ارتقای دسترسی، استانداردسازی، ساماندهی تعرفه‌ها و کاهش پرداخت از جیب مردم اعلام کرد. او با اشاره به راه‌اندازی واحدهای دندانپزشکی در کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی برای ارایه خدمات دهان و دندان تأکید کرد: «اصلاح تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی نیز صورت خواهد پذیرفت و برای شروع احداث6 بیمارستان دندانپزشکی در 6 کلانشهر کشور در دستور کار است و درنهایت از متخصصان بیهوشی نیز برای ارایه خدمات دندانپزشکی به معلولان ذهنی و روانپریش استفاده می‌کنیم.»
حسن‌ هاشمی، وزیر بهداشت هم در این مراسم حاضر بود. او بیش از همه بر اخلاق در حوزه دندانپزشکی تأکید کرد و لزوم توجه به این بخش را یادآور شد.« بر اساس نظرسنجی که از جامعه پزشکی گرفته شده، دندانپزشکان و داروسازان جزو گروه‌های مورد احترام جامعه و در رده‌های دوم و سوم محبوبیت هستند. توقع بی‌جایی است که فکر کنیم شرایط همیشه این گونه باقی خواهد ماند و باید همیشه در رفتار، کردار و نوع خدمتی که به مردم ارایه می‌دهیم و نیز در توجه و احترام به مردم، بازنگری و ارزیابی از خود داشته باشیم.» به گفته او، در جایی که مسائل مالی تعیین‌کننده بوده و مبنا قرار می‌گیرد حتما احتمال خطا در آن حوزه وجود دارد و جامعه دندانپزشکی نیز بری از خطا نیست بنابراین باید به مسائل اخلاقی توجه کرد و به مردم احترام گذاشت. وزیر بهداشت تأکید کرد تا کمیته اخلاق در حوزه دندانپزشکی تشکیل شود.
او در این مراسم در شرایطی از آغاز اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان خبر داد که خودش خیلی هم با اجرای این طرح موافق نبود. «من موافق آغاز طرح تحول سلامت دهان و دندان نبودم و ترجیح می‌دهم ابتدا اقداماتی انجام شود و سپس آن را اعلام کنیم. با این حال امیدوارم دست‌اندرکاران طرح تحول سلامت دهان و دندان موجب روسیاهی ما نشوند و اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول سلامت را با غفلت از بین نبرند.»
بر اساس اعلام‌ هاشمی، خدمات پیشگیری دهان و دندان از مقطع ابتدایی آغاز شده و تا مقطع متوسطه ادامه پیدا می‌کند. او در توضیح بیشتر گفت: « کلینیک‌های دندانپزشکی باید تقویت شده و بیمارستان‌ها از درمانگاه دندانپزشکی برخوردار باشند؛ اگر در جامعه دندانپزشکی هم‌افزایی ایجاد شود می‌توانیم سطح خدمات این حوزه را ارتقا بخشیم.»‌ هاشمی فرصت را غنیمت شمرد و از کمبود دندانپزشک در مناطق محروم انتقاد کرد.« با سهمیه‌های مختلف در دانشگاه‌ها، دندانپزشک تربیت می‌کنیم اما همچنان در مناطق محروم مشکل نیرو داریم. برای رفع این مشکل علاوه بر اصلاح تعرفه‌ها باید بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها را به نیروهای بومی اختصاص دهیم و برای ماندگاری آنها در مناطق محروم امتیازاتی را در نظر بگیریم.»
او در ادامه، راه‌اندازی و تشکیل شورای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: «حوزه دندانپزشکی در معاونت‌های بهداشت و درمان جایگاه سازمانی نداشته است و تمام امورات مربوط به دندانپزشکی به دبیرخانه دندانپزشکی ختم می‌شد و البته نقدهایی هم بر آن وارد می‌شد.»
وزیر بهداشت با بیان این‌که خیلی از مشکلات و بیماری‌ها به دلیل توجه نکردن به سلامت دهان و دندان است تأکید کرد: « انواع بیماری‌های صعب‌العلاج و نیز بیماری‌های شایع دستگاه گوارش به دلیل بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان ایجاد می‌شود و با توجه به هزینه‌هایی که مردم برای سلامت دهان و دندان خود می‌پردازند شورای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت تشکیل شد.»
هاشمی در ادامه تأکید کرد تا با همکاری معاونت آموزشی و دبیرخانه سلامت دهان و دندان نسبت به راه‌اندازی رشته‌های دستیاری دندانپزشکی نیز اقدام شود.
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در این مراسم از ایجاد واحدهای بهداشت دهان و دندان خبر داد و گفت: « برنامه بعدی ما در حوزه سلامت دهان و دندان در مدارس کشور دنبال می‌شود، به‌طوری که قصد داریم ارایه خدمات بهداشت دهان و دندان را برای ۱۲‌میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.»
او با اعلام این‌که‌ سال گذشته اعتباری برای خدمات بهداشت دهان و دندان پیش‌بینی شده بود، اضافه کرد: «تاکنون توانسته‌ایم تجهیزات دندانپزشکی را در ۷۰۷ مرکز بهداشتی کشور به‌روز کنیم.» او مشکل اصلی در ارایه خدمات دندانپزشکی به مردم را در کمبود نیروی انسانی عنوان کرد.« ارایه خدمات بهداشت دهان و دندان برای روستاییان جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است.» سیاری از راه‌اندازی مراکز سلامت جامع دندانپزشکی در شهرهای ۳۰ تا ۵۰‌هزار نفر جمعیت هم خبر داد.« در‌ سال گذشته این برنامه برای شهرهای تا ۵۰هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها پیش‌بینی شده بود، اما امسال راه‌اندازی این مراکز را برای شهرهای ۵۰ تا ۵۰۰‌هزار نفر جمعیت و برای ۱۸‌میلیون نفر جمعیت کشورمان پیش‌بینی کرده‌ایم.»


تعداد بازدید :  281