شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قانون دادرسي کیفری
89‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم فروردین 1305 خورشیدی، نخستین قانون كيفر عمومي و آیين دادرسي کیفری ايران به اجرا درآمد كه بيش از
  5 دهه رعايت شد. این قانون ترجمه قانون آيين دادرسي‌ سال 1804 فرانسه بود که در آوریل 1804 به امضاي ناپلئون بناپارت، رهبر وقت آن كشور رسيده بود. ایران 122‌سال بعد قانون فوق را اقتباس کرد و به اجرا درآورد. طبق روش فرانسوی‌ها، برخلاف طريقه انگليسي كه دادگاه‌هاي كيفري بايد با حضور هيأت‌منصفه (هيأت 12 نفره مركب از مردم معمولی از صنف‌های مختلف) تشكيل جلسه دهند، اتخاذ هرگونه تصميم به قاضي سپرده شده است.

تحویل جنگنده به ایران
55‌سال پیش، برابر با بیست و چهارم فروردین 1339 خورشیدی، با تحویل جت‌های جنگنده «اف ــ 86» به نیروی هوایی، ايران براي نخستين‌بار داراي جنگنده نسل موتور جت شد. جنگنده «اف ـ 86» در ‌سال 1946 و در جریان رقابت‌های نظامی واشنگتن و مسکو ساخته و در ‌سال 1949 به نیروهای هوایی آمریکا تحویل شده بود. این جنگنده‌ها برای مقابله با جنگنده پیشرفته روس‌ها یعنی میگ ـ 15 طراحی شدند. ايران از خرداد 1303 خورشیدی (90‌سال پیش) داراي نيروي هوايي است.

آغاز جنگ داخلی لبنان
40‌سال پیش، برابر با سیزدهم آوریل 1975 میلادی، میلیشیای مسیحی لبنان (فالانژهای عضو حزب کتائب به رهبری پیر جمایل) به سوی یک اتوبوس حامل اعضای سازمان آزادی فلسطین که برای شرکت در یک گردهمایی عازم اردوگاه تل زعتر بود، آتش گشوده و 26 تن از سرنشینان اتوبوس را کشتند. چند روز قبل از این حادثه، تیراندازی پراکنده‌ای به یک کلیسا در محله مارونی‌های بیروت صورت گرفته بود و فالانژها آن تیراندازی را کار آوارگان فلسطینی می‌دانستند. نتیجه این حرکت جنگ داخلی لبنان بود که از آغاز تا پایان 15‌سال به طول انجامید.


تعداد بازدید :  458