شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

پاپ کشتار ارامنه را «نسل‌کشی» نامید
رهبر کاتولیک‌های جهان روز گذشته برای توصیف قتل‌عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی از واژه «نسل‌کشی» استفاده کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان مراسم عشای ربانی در سنت پیترز باسیلیکا و در بزرگداشت قتل‌عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی گفت: در یک قرن گذشته جامعه بشری با نخستین نسل‌کشی در قرن بیستم مواجه بود که قتل‌عام ارامنه محسوب می‌شود. وی افزود: این وظیفه ماست تا یاد و خاطره این قتل‌عام را گرامی بدانیم و هر وقت که این یاد از ذهن‌ها پاک شود به این معناست که شیطان بار دیگر اجازه داده تا زخم‌های ما سر باز کند. رهبر 78ساله کاتولیک‌های جهان به شدت برای استفاده از واژه نسل‌کشی در توصیف قتل‌عام ارامنه توسط ترک‌های عثمانی تحت فشار قرار داشت. دولت ارمنستان اعلام کرده که در سال‌های 1915 تا 1917 نیروهای امپراتوری عثمانی 5/1‌میلیون از ارامنه را به قتل رساندند که این اقدام نسل‌کشی محسوب می‌شود اما دولت ترکیه این ادعا را رد کرده و می‌گوید تنها
300 تا 500‌هزار ارمنی و همچنین شهروند ترکیه‌ای در پی قیام ارمنی‌ها علیه حکام عثمانی به قتل رسیدند.

آزادی دانشجویان دانشگاه الانبار از محاصره داعش
یک منبع آگاه وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی دانشجویان دختر دانشگاه الانبار را از محاصره داعش خارج کردند. به گزارش ایرنا، این منبع افزود: دستگاه‌های امنیتی موفق به انتقال
360 دانشجوی دختر که میان تبادل آتش نیروهای ارتش و تروریست‌های داعش گیر افتاده بودند، شدند. بر این اساس، با ورود تجهیزات نظامی شامل 3 تیپ زرهی ارتش و دستگاه مبارزه با تروریسم به استان الانبار، عملیات نظامی بیرون راندن داعش از این شهر آغاز و همزمان با آن بمباران هوایی شدید مواضع داعش در داخل منطقه البوفراج توسط نیروی هوایی صورت گرفت. از سوی دیگر، منابع عشایر استان الانبار اعلام کردند شمار تروریست‌های داعش که دست به حمله‌های اخیر به این استان زدند، بالغ بر 2‌هزار و 500 تن مجهز به انواع سلاح بود. این منابع افزودند: «داعش با حمله‌های اخیر مناطق تحت کنترل خود در داخل شهر الرمادی مرکز استان الانبار را افزایش داد».

مادورو خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا شد
رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حاشیه نشست سران کشور‌های قاره آفریقا خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه کشورش شد و برای گفت‌وگو با اوباما به منظور حل اختلافات میان 2 کشور اعلام آمادگی کرد. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نشست سران قاره آمریکا در پاناما در حالی ‌که اوباما سالن را برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری کلمبیا ترک می‌کرد، گفت: «من برای گفت‌وگو با اوباما با احترام و صداقت، اگر به آن تمایل داشته باشد، آماده‌ام». وی اوباما را خطاب قرار داد و گفت: «من دستم را برای حل مشکلات به طرف شما دراز می‌کنم». مادورو همچنین از بی‌پاسخ ماندن نامه‌های وی به اوباما ابراز تأسف کرد. دولت ونزوئلا همچنین طوماری با بیش از 10‌میلیون امضا را به دولت آمریکا تحویل خواهد داد که از باراک اوباما می‌خواهد که تحریم‌ها علیه کاراکاس را لغو کند.

بازگشت سفیر قطر به قاهره
«سیف بن مقدم البوعینین» سفیر قطر در قاهره و نماینده دایمی آن در اتحادیه عرب شنبه شب به قاهره بازگشت. به گزارش تسنیم، سیف بن مقدم البوعینین شب گذشته با یک هواپیمای قطری وارد فرودگاه قاهره شد تا فعالیت خود به‌عنوان سفیر قطر را در سفارت این کشور از سر گیرد. سفیر قطر از تاریخ 19 فوریه گذشته از سوی وزارت خارجه این کشور برای مشورت فراخوانده شده بود.  روابط قاهره و دوحه از زمان عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهوری منتسب به جماعت اخوان‌المسلمین در جولای ‌سال 2013 و حمایت‌های دوحه از این جماعت به تیرگی گرایید.

نخست‌وزیر هند:
عضویت در شورای امنیت سازمان ملل حق اساسی هند است
نخست‌وزیر دولت دهلی‌نو با حضور در جمع شهروندان هندی مقیم فرانسه عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد را حق اساسی هند دانست. به گزارش تسنیم، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند با حضور میان شهروندان این کشور در «فرانسه»، اعلام کرد: «زمان آن فرا رسیده که هند بدون نیاز به کشوری عضو شورای امنیت سازمان ملل شود». مودی در ادامه گفت: «عضویت در شورای امنیت سازمان ملل حق اساسی هند است و این کشور برای رسیدن به آن نیازمند هیچ قدرت خارجی نیست».

کنیا خواستار برچیدن اردوگاه آوارگان سومالیایی شد
دولت کنیا از سازمان ملل متحد خواست تا اردوگاه آوارگان «دَداب» در این کشور را برچیند و بیش از نیم‌میلیون سومالیایی ساکن در آن را به سومالی بازگرداند. به گزارش یورونیوز، دَداب واقع در نزدیکی مرز کنیا با سومالی بزرگترین اردوگاه آوارگان در آفریقا به شمار می‌رود. این اردوگاه که در ‌سال ۱۹۹۱ میلادی ایجاد شده‌ است، 600‌هزار آواره سومالیایی را در خود جای داده ‌است، برخی از خانواده‌های سومالیایی بیش از ۲۰‌سال است که در «دَداب» ساکن هستند. درخواست دولت کنیا برای برچیده شدن این کمپ به دنبال حمله خونین اسلام‌گرایان افراطی الشباب به دانشگاه گاریسای کنیا مطرح می‌شود. مقامات کنیایی می‌گویند شبه‌نظامیان الشباب از اردوگاه «دَداب» به‌ عنوان پناهگاهی امن بهره می‌برند.


تعداد بازدید :  317