شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
هیلاری کلینتون رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد

روز گذشته هیلاری کلینتون به صورت رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا را اعلام کرد تا به گفته خود ضربه‌ای دیگر را به «سقف شیشه‌ای سخت و مرتفع» وارد کند. هیلاری کلینتون پیش از این نیز بخت خود را برای ورود به کاخ سفید آزموده بود، هر چند که این بار به‌عنوان نماینده اصلی حزب دموکرات‌ پا به میدان می‌گذارد.
به گفته دستیاران او، کمپین انتخاباتی کلینتون به تشریح برنامه‌های او برای اقتصاد نابرابر و همچنین ماهیت تاریخی اقدام او برای بدل شدن به نخستین رئیس‌جمهوری زن آمریکا می‌پردازد.  اما هیلاری کلینتون پس از چند دهه حضور در برابر انظار عمومی به‌ عنوان همسر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بیل کلینتون و همچنین عضویت در سنای آمریکا و وزارت امور خارجه با چالشی برای جلب اعتماد رأی‌دهندگان عادی مواجه خواهد بود.
چالش دیگر کلینتون در این مسیر، فرو نشاندن جنجالی ‌است که بر سر استفاده وی از حساب ایمیل شخصی‌اش در دوران تصدی‌اش بر وزارت‌ خارجه پدید آمده ‌است. جمهوری‌خواهان استفاده کلینتون از ایمیلی شخصی را ناشی از میل او به پنهان‌کاری می‌دانند اما کلینتون خود عنوان کرده‌ که برای راحتی بیشتر از یک حساب ایمیل استفاده کرده‌ و می‌بایست از ایمیل دولت استفاده می‌کرده‌ است اما با این حال هیچ قانونی را نقض نکرده ‌است.
کلینتون که در‌ سال 2008 نامزدی حزب دموکرات‌ را در رقابتی نفس‌گیر به اوباما واگذار کرد، کمپین خود را با انتشار ویدیویی  روی شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کند، این خبر از سوی یکی از اعضای حزب دموکرات که از برنامه‌های انتخاباتی او آگاه است، اعلام شد. او سپس به «آیووا» سفر خواهد کرد که میزبان نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌ها در‌ سال 2016 خواهد بود.
از زمان کناره‌گیری کلینتون در دور مقدماتی انتخابات 2008 در رقابت با اوباما، بسیاری از دموکرات‌ها بی‌صبرانه در انتظار اعلام نامزدی کلینتون بودند. کلینتون پس از کناره‌گیری خود از انتخابات 2008 ضمن بیان تاسف عنوان کرد که این بار موفق به شکستن «آن سقف شیشه‌ای سخت و مرتفع» نشده است. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه و در جریان نشست با سران کشور‌های قاره آمریکا در پاناما در یک کنفرانس خبری عنوان کرد که کلینتون می‌تواند به «رئیس‌جمهوری عالی» بدل شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، کلینتون نسبت به دیگر رقبای خود در اردوی دموکرات‌ها از بخت بیشتری بهره‌مند است. نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه بازاریابی ایپسوس از حمایت 60‌درصدی دموکرات‌ها از کلینتون حکایت می‌کند. در این نظرسنجی «الیزابت وارن»، سناتور ماساچوست که یکی از گزینه‌های احتمالی لیبرال‌ها به شمار می‌رود، با اختلافی چشمگیر و با حمایت تنها 18‌درصد از دموکرات‌ها در رده دوم قرار دارد، هر چند که او خود احتمال نامزدی‌اش در این انتخابات را رد کرده‌ است.


تعداد بازدید :  310