شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

شمخانی به مسکو می‌رود
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی با قبول دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه برای شرکت و سخنرانی در دهمین اجلاس دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای به مسکو سفر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در جریان این سفر، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با برخی مقامات سیاسی و امنیتی روسیه و همچنین همتایان حاضر در اجلاس خواهد داشت. این اجلاس روز دوشنبه سیزدهم آوریل (24 فروردین ماه ) با حضور کشورهای عضو شامل قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان کشورهای ناظر شامل افغانستان، هند، ایران، مغولستان و پاکستان در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار خواهد کرد.
بحث و گفت‌وگو درخصوص مسائل امنیتی در فضای سازمان همکاری شانگهای با توجه به تحولات موجود در منطقه و کشورهای همجوار از موضوعات اصلی این نشست اعلام شده است. سازمان همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی و بین‌المللی است در تاریخ
 15 ژوئن‌ سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است.

فابیوس:  تحریم‌ها به شرط اجرای تعهدات از سوی ایران، لغو خواهد شد
وزیر خارجه فرانسه باقی ماندن برخی تحریم‌ها علیه ایران تا زمان آن‌چه آن را اعتمادسازی عنوان می‌کرد، خواستار شد. به گزارش ایسنا، لوران فابیوس در گفت‌وگو با روزنامه الریاض چاپ عربستان درپاسخ به این‌که آیا به نظر شما توافق انجام شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران اطمینان لازم را به ساکنان کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌دهد، بیان کرد: ‌ نگرانی‌های ساکنان کشورهای منطقه و رهبران آنها را درک می‌کنم. همه از مواضع من دراین‌باره خبر دارند. فرانسه مایل به امضای توافق است اما این توافق باید توافقی محکم و اجرای آن هم قابل تحقق باشد و علاوه بر آن از اشاعه سلاح هسته‌ای جلوگیری و امنیت منطقه را نیز تضمین کند. وی ادامه داد: ‌ هفته گذشته در لوزان توافق مرحله‌ای حاصل شد که این نوعی پیشرفت بود. الان نیز باید تلاش شود تا توافق فراگیری تا 30 ژوئن انجام شود اما ما همچنان کارهای زیادی را پیش رو داریم. منطقه خلیج (فارس)‌ باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد. تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد اما به شرط این‌که ایران تعهداتش را اجرا کند. فابیوس افزود: اصرار کردم تا تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو شوند و در صورت نقض توافق از سوی ایران، این تحریم‌ها قابل بازگشت باشند. وی تصریح کرد: ‌ مسأله لغو تحریم‌ها مسأله حساسی است. ایران خواهان لغو فوری و نهایی همه تحریم‌ها است درحالی‌که مواضع فرانسه برخلاف آن است. ما در چارچوب توافق مرحله‌ای دو اصل را در نظر گرفتیم یکی این‌که به موجب این توافق لغو تحریم‌ها باید در مقابل اجرای همه تعهدات از سوی ایران باشد و این امر باید مورد تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. دوم این‌که لغو تحریم‌ها باید قابل بازگشت باشد تا بتوانیم در صورت ایجاد اختلال در توافق از سوی ایران، مسأله تحریم‌ها را برگردانیم.

انتقاد شدید اوباما از مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با بیانیه سويیس
رئیس‌جمهوري آمریکا ضمن انتقاد شدید از مخالفت‌ها با بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در سوییس ابراز امیدواری کرد که این چارچوب بتواند به یک توافق نهایی منجر شود.
به گزارش ایسنا، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در حاشیه نشست سران قاره آمریکا در پاناما از مخالفت‌های اخیر جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها با بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 که در  2 آوریل در سوییس منتشر شد، به‌شدت انتقاد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا دراین‌باره گفت: جناح‌گرایی حزبی در برخورد با مسأله هسته‌ای ایران و دیگر مسائل مربوط به سیاست خارجی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.
وی در ادامه به اظهارات اخیر سناتور جان مک‌کین اشاره کرد و گفت: این واکنش‌ها نشان‌دهنده این است که هر دو حزب آمریکایی حد و مرزها را زیر پا گذاشته‌اند و ما دوباره و دوباره شاهد آن هستیم. به نوشته این روزنامه آمریکایی، جان مک‌کین روز جمعه پس از سخنرانی رهبر ایران درباره بیانیه لوزان، نسبت به تفاوت متن سند منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و اظهارات مقامات ایرانی درباره این بیانیه ابراز نگرانی کرد و گفت:  سخنان رهبر ایران نشان می‌دهد که تهران و واشنگتن اختلاف‌نظرهای زیادی دارند.
این سناتور آمریکایی همچنین تأکید کرد:  این مسأله که روایت دولت آمریکا از تفاهم هسته‌ای حاصل شده در لوزان با آنچه رهبر ایران توصیف می‌کند تفاوت زیادی دارد غیرقابل انکار است. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه به نامه اخیر 47 سناتور جمهوری‌خواه به ایران اشاره کرد که در آن هشدار داده بودند یک توافق هسته‌ای تنها تا پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما اعتبار دارد و رئیس‌جمهوری بعدی می‌تواند آن را نقض کند.
اوباما ضمن انتقاد شدید از این اقدام جمهوری‌خواهان گفت: ‌ فارغ از این‌که رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا چه کسی باشد این روش هدایت سیاست خارجی نیست. وی تأکید کرد: من هنوز قویا بر این باورم که چارچوب سیاسی به دست آمده با ایران بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و اگر توافق هسته‌ای نهایی نتیجه مورد نظر ما را تأمین نکند آمریکا می‌تواند از این مذاکرات کناره‌گیری کند. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد:  جمهوری‌خواهان به جای این‌که برای بهتر شدن این توافق هسته‌ای تلاش کنند با انتقاداتشان درحال غرق کردن آن هستند و من نمی‌توانم درک کنم که چرا همه برای مشارکت در این شکست تلاش می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  385