شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانان آذربایجان‌شرقی آماده‌باش هستند
مرگ تلخ 3 نفر در نخستین گردباد بهاری

شهروند| نخستین گردباد بهاری با سرعت
 25 متر بر ثانیه شهرها و روستاهای آذربایجان‌شرقی را درنوردید و 3 کشته بر جای گذاشت. جولان باران‌های سیل‌آسای بهاری گریبان استان آذربایجان‌شرقی را گرفت. بارانی که از روز شنبه شروع به باریدن کرد، سازمان‌های امدادی را با عملیاتی سخت روبه‌رو کرد.
بارش باران و تگرگ، تبریز و شهرستان‌های اطراف آن را غافلگیر کرد. شدت باران و تگرگ به‌حدی بود که روستاییان و شهرنشینان را به محاصره خود درآورد. امدادگران هلال‌احمر در قالب تیم‌های نجات به امدادرسانی ساکنان شهرها و روستاها اقدام کردند. این درحالی بود که 2 مرد و یک پسر 12 ساله در حادثه‌‌هایی جداگانه جان خود را از دست دادند و چند نفر ديگر نيز مصدوم شدند.
سیل و گردباد به تبریز تاخت
با ورود سامانه بارشی، سیل و تگرگ درحالی استان آذربایجان‌شرقی را دربرگرفت که گردبادی شدید به سمت روستای چاوان حمله کرد.کانون این گردباد تبریز روستای «چاوان» در جنوب‌شرقی تبریز بود که به دیوار واحدهای مسکونی، دکل برق، پست 20 کیلوولت، لوله‌های گاز و مخابرات خسارت وارد کرد و 2 کشته بر جای گذاشت. ساعت 15 ظهر روز شنبه باران‌های بهاری آذربایجان‌شرقی را در محاصره سیل قرار داد. جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان باعث مشکلاتی برای ساکنان شهرها و روستاهای تبریز، چاوان، هریس، خداآفرین و شادباد شد. امدادگران جمعیت هلال‌احمر با حضور به موقع در مناطق سیل‌زده در داخل و خارج شهرها کمک‌های قابل توجهی به حادثه‌دید‌گان کردند. حمید حسین‌پور، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی در رابطه با جزییات امدادرسانی در این مناطق به «شهروند» گفت: «در پی بارش شدید تگرگ و باران و وقوع سیل و طوفان در مناطق استان و اطراف کلانشهر تبریز، نجاتگران استان به حالت آماده‌باش درآمدند. با اعلام خبر خسارت سیل و طوفان به مناطق مسکونی شهرهای شادباد، هریس و چاوان بلافاصله تیم‌های امدادی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد گردبادی با سرعت شدید از حاشیه روستای چاوان عبور کرده است. با این حال سرعت گردباد به‌حدی بود که حیاط برخی از خانه‌های مسکونی را تخریب کرده بود. با آغاز عملیات امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان مشخص شد در پی ریزش دیوار پسربچه‌ای ‌12ساله و یک مرد 27ساله به شدت مصدوم شده‌اند. با انجام کمک‌های اولیه بلافاصله این 2 مصدوم به بیمارستان‌های شهدا و امام رضا(ع) تبریز منتقل شدند. طبق پیگیری‌های اورژانس از بیمارستان‌های تبریز‌ مشخص شد، این 2 نفر در بیمارستان به کام مرگ فرو رفته‌اند. با توجه به اثرات مخرب باران و طوفان در منطقه چاوان تبریز، نجاتگران جمعیت هلال احمر تبریز اقدام به توزیع 15دستگاه چادر، والور، 15 تخته موکت، 60 تخته پتو و 45 بسته نایلون در میان سیل و طوفان‌زدگان کردند.»
حبیب حسینقلی‌زاده، مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی هم از کشته شدن نگهبان دانشکده دامپزشکی تبریز خبر داد و گفت: «بارش شدید تگرگ و طوفان شدید باعث شده بود اتاقک نگهبانی دانشکده از جا کنده شود و مرد نگهبان بر اثر شدت جراحات‌ جان باخت. سقوط 2 عدد تیر برق در میدان بسیج تبریز هم باعث مصدوم شدن 2 رهگذر شد.»
سیل، هریس را محاصره کرد
با آغاز بارش شدید در شهرها و روستاهای آذربایجان‌شرقی زنگ آماده‌باش برای امدادگران هلال‌احمر به صدا درآمد و تیم‌های امدادی و جست‌وجوگر هلال‌احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. حمید حسین‌پور، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی به «شهروند» گفت: « وقتی بارش شدید در بعضی از نقاط استان آغاز شد در جریان سیل در شهرستان هریس قرار گرفتیم و تیم‌های عملیات به منطقه اعزام شدند. تحقیقات میدانی امدادگران نشان می‌داد برخی از خانه‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند. عملیات  امداد و نجات کلید خورد و تیم‌های امدادی متشکل از 30 امدادگر به کمک سیل‌زدگان رفتند. امدادگران به یاری سیل‌زدگان رفتند و با تخلیه آب خانه‌ها و فراهم کردن اسکان اضطراری برای سیل‌زدگان به عملیات خود پایان دادند.
نجات 3 گردشگر ناپدید شده
وقتی یک گروه 6 نفره از گردشگران برای پیاده‌روی وارد منطقه آینالو و جنگل‌های اطراف آن شده بودند، هرگز تصور نمی‌کردند به خاطر باران و مه‌آلود شدن هوا مسیر برگشت را گم کرده و از یکدیگر جدا شوند. با اعلام این خبر به پایگاه هلال‌احمر شهرستان خداآفرين بلافاصله یک تیم جست‌وجو و نجات متشکل از 5 نجاتگر به منطقه اعزام شدند. حمید حسین‌پور در رابطه با عملیات جست‌وجو و نجات 3 گردشگر گم شده به «شهروند» گفت: «یک گروه 6 نفره وارد منطقه گردشگرى آينالو و جنگل‌هاى ارسباران شده بودند که به دليل بارش شديد باران و مه‌آلود بودن شديد منطقه در مسير برگشت راه خود را گم کرده و ناپدید شده بودند. با اعلام این خبر بلافاصله نجاتگران جمعيت هلال‌احمر خداآفرين در قالب يک تيم عملياتى به منطقه اعزام شدند و بعد از تلاش چند ساعته 3 نفر از گمشدگان را پيدا کردند. حال 2 نفر از آنها به دليل سرماى زياد خوب نبود که به مراکز درمانى شهرستان منتقل شدند. در ادامه جست‌وجوی امدادگران برای پیدا کردن 3 نفر دیگر از اعضای این تیم گمشده مشخص شد که آنها بعد از طى مسيرى طولانى خود را به يکى از روستاهاى اطراف رسانده بودند.»
جزییات خسارات تندباد مرگبار تبریز
در پی وقوع تندباد و بارش شدید تگرگ در استان آذربایجان‌شرقی خسارت زیادی به زمین‌های زراعی و باغی، واحدهای مسکونی و تأسیسات این استان وارد شد. خلیل ساعی، مدیرکل بحران استان آذربایجان‌شرقی در تشریح خسارت ناشی از بارش شدید تگرگ و تندباد روز شنبه در شهر تبریز و بخش‌های دیگر از استان آذربایجان‌شرقی گفت: «از حدود روز جمعه اداره کل هواشناسی نسبت به بارش شدید باران و وزش باد شدید در سطح استان هشدار داده بود و از نخستین ساعات بامداد روز شنبه نیز بارش‌ها در اکثر نقاط استان آغاز شد. همچنین در چند روستای شهرستان هریس در پی بارش‌های شدید سیلاب جاری شده بود که منجر به وارد شدن خساراتی شد. در بخش‌هایی از شهر تبریز وقوع تندبادی با سرعت 25 متر بر ثانیه موجب تخریب برخی از دیوارها، واژگونی یک تریلی و واژگونی دکل برق فشار قوی شد و در پی این تندباد 3 نفر شامل یک پسربچه 12ساله، ‌جوانی 27ساله و مردی میانسال که یک نگهبان بود جان خود را از دست دادند. از صبح روز یکشنبه تیم‌های ارزیاب به محل اعزام شدند و بررسی میزان خسارات را آغاز کردند. در پی این وقایع جلسه ستاد بحران تشکیل و تصمیمات لازم در این‌باره اتخاذ شد. با توجه به این‌که سازمان هواشناسی اعلام کرده احتمال تکرار وضعیتی مشابه در روزهای آینده وجود دارد، از این رو تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در آماده‌باش کامل هستند.»

 


تعداد بازدید :  192