شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
بررسی آخرین وضع فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان
برای انتخابات مجلس



شهروند| هرچه از فرصت یازده ماه جناح‌های سیاسی کشور تا انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی کم می‌شود، تکاپوی جناح‌های سیاسی هم برای کسب کرسی‌های اکثریت مجلس بیشتر می‌شود. اصلاح‌طلبان به نوعی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، جانی دوباره گرفته‌اند و اصولگرایان هم به نظر می‌رسد که نمی‌خواهند پراکندگی و تشتت دوباره را همچون انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته تجربه کنند. در این میان هم پيش‌بيني‌ها براي تصاحب صندلي‌هاي مجلس دهم همچنان ادامه دارد. اخباری که از اردوگاه اصولگرایان به گوش می‌رسد، بیشتر پیرامون رسیدن به یک اجماعی عمومی و وحدت است. در همین راستا غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: «زمینه برای همگرایی مثبت است و همه گروه‌ها و شخصیت‌ها از این همگرایی استقبال می‌کنند.» البته این تنها حرف مصباحی مقدم نیست چراکه محمد نبی‌حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه هم در گفت‌و‌گویی با فارس مدعی شده است که با نشست جامعتین روند همگرایی اصولگرایان شتاب بیشتری می‌گیرد و آثار و نتایج آنها به‌زودی خود را نشان خواهد داد. این نشست‌ها باعث می‌شود ما در انتخابات آینده دقیق‌تر عمل کنیم. با این حال اما به نظر می‌رسد که اصولگرایان راه دشواری را برای رسیدن به وحدت در پیش دارند. چراکه برخی افراد تاثیرگذار جناح خود چون آیت‌الله مهدوی‌کنی و حبیب‌الله عسگراولادی، که در انتخابات مجلس گذشته، نقش بسزایی در همگرایی اصولگرایان داشتند را از دست داده‌اند. آنها خود نیز به این مسأله باور دارند، چه آن‌که مصباحی‌مقدم در بخشی از گفت‌و‌گویش با ایسنا تأکید کرده که استراتژی اصولگرایان برای همگرایی خارج شدن از چارچوب فردمحوری است. او اظهار کرد: «طبعا شخصیت‌هایی هستند که مورد توجه اصولگرایان قرار دارند و ما از حضور، مشورت‌ها و دیدگاه‌های آنها استفاده می‌کنیم اما بنا بر این است که حرکت به صورت جمعی و تشکیلاتی باشد که یک اقدام پخته‌تر و قوی‌تری خواهد بود.»
اما موضوع وحدت در اصولگرایان یک نکته دارد و آن این‌که آنها با چه محوریت به وحدت خواهند رسید؟ حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت، درباره فعالیت‌های فراکسیون متبوعش در جناح اصولگرایان به ایلنا، گفته است که در راستای وحدت میان اصولگرایان تشکیلاتی که مورد توجه رهروان ولایت است، جامعتین است چرا که این دو جامعه هم سوابق قابل اتکایی را در عرصه سیاسی دارا هستند و هم این‌که مورد وثوق اصولگرایانند. مصباحی‌مقدم هم در تأیید صحبت‌های سبحانی‌نیا در گفت‌و گویش با ایسنا از اقبال روشنی به محوریت جامعتین در میان اصولگرایان خبر داد. در مجموع به نظر می‌رسد که بخش عمده اصولگرایان در جناح خود تصمیم به وحدت با محوریت جامعتین گرفته‌اند. با این حال اما نباید بخش دیگری را در درون جریان اصولگرایی موسوم به جبهه پایداری فراموش کرد که آیا به جریان وحدت با همفکران خود می‌پیوندند یا همچنان طبلی جداگانه خواهند کوبید.
از سوی دیگر اما در جبهه اصلاح‌طلبان هم کمتر چندصدایی به گوش می‌رسد و بیش از آن‌که آنها در این جبهه سرگرم مهیا کردن زمینه‌های وحدت همچون اصولگرایان باشند، مشغول شناسایی نیروهای خود و ارزیابی آنها هستند. داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب سیاسی در همین زمینه به «شهروند» گفت که «اصلاح طلبان مشکلی برای رسیدن به وحدت ندارند و به همین دلیل بیشتر به شناسایی نیروهای‌شان برای ورود به مجلس متمرکز هستند». سعید حجاریان، تحلیلگر سیاسی هم طی گفت‌وگویی با یکی از نشریات اظهار کرد که «با توجه به فعال شدن گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو پس از حضور کمرنگ در انتخابات مجلس گذشته، به نظر نمی‌رسد که بار دیگر مجلسی با اکثریت اصولگرا همانند مجالس هشتم و نهم تشکیل شود. از طرف دیگر هم اصولگرایان دیگر آن شانس پیروزی در میدان بدون رقیب را ندارند و این‌طور به نظر نمی‌رسد که اعضای جبهه پایداری بتوانند به نتیجه دلخواه خود در انتخابات برسند. واقعیت این است که اکثریت جامعه هم تمایلی برای رأی دادن به آنها ندارند».
با همه این تحلیل‌ها و صحبت‌ها اما، وزارت کشور بارها از مهیا کردن مقدمات انتخابات در وزارت کشور خبر داده و از همه احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار برای شرکت در انتخابات دعوت کرده است. در همین زمینه محمدحسین مقیمی، در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان بر حمایت و پشتیبانی از افرادی که فعالیت‌های سیاسی خود را برای 2 انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون انجام دهند، تأکید کرد. او گفت که حمایت از فعالیت‌های سیاسی شناسنامه‌دار و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در اولویت مسئولان برای برگزاری انتخابات سالم در سال‌جاری قرار دارد.


تعداد بازدید :  390