شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی:
متأسفم که نهی از منکر فقط به خیابان محدود شد

همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی همسر امام‌خمینی(ره) روز گذشته همزمان با ایام سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری، اعضای خانواده امام‌خمینی(ره) و جمعی از مقامات کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد. به گزارش ایرنا، حسن روحانی در ابتدا از نمایشگاه عکسی که از تصاویر منتشر نشده و اسناد ساواک درباره وضع زندگی و فعالیت‌های همسر و خانواده امام(ره) بود، دیدار کرد. او سپس طی سخنانی در سالن اجلاس به تشریح شخصیت خدیجه ثقفی و مسائل پیرامون حوزه زنان پرداخت. روحانی در ابتدا، با اشاره به این‌که خدیجه ثقفی، بانوی انقلاب اسلامی، حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارد، گفت: در حرکت‌های مهم تاریخی و اقدامات رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان، معمولاً نقش خانواده‌ها، به‌ویژه همسران آنچنان‌که باید در معرض نظر و توجه قرار نمی‌گیرد.
به گزارش ایرنا، روحانی ادامه داد: همسران ازجمله در زندگی بزرگان و مصلحان و رهبران اجتماعی تأثیرگذار هستند، ولی معمولاً آفتاب وجود رهبران بزرگ کمتر اجازه به چشم آمدن چراغ پرفروغی را که در خانه آنان روشن است، می‌دهد.
رئیس‌جمهوري با تأکید بر این‌که خلقیات و ویژگی‌های همسر امام بر نگاه ایشان به نقش‌آفرینی اجتماعی زنان موثر بود، گفت: درحالی‌که تا پیش از خرداد 1342 سراغی از زنان در نهضت‌ها و رویدادها نیست، ‌قیام 15 خرداد قم را باید مرهون قیام زنانی بدانیم که با چادر به جمع اجتماع‌کنندگان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) پیوستند و آن اجتماع را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کردند. روحانی با طرح این سوال که کدام انقلاب را سراغ دارید که زنان را این‌چنین به صحنه جامعه و مبارزه آورده باشد، تصریح کرد: بعضی معتقد بودند که حفظ ایمان زنان با حضور آنان در جامعه منافات دارد، اما امام‌خمینی(ره) باب حضور اجتماعی زنان را گشود و شاید اگر امام نبود، در شرایط آن روزگار، افراد دیگر جرات طرح چنین مواضعی نداشتند.
او با اشاره به این‌که برخی از امام(ره) سوال می‌کردند که آیا حضور زنان در راهپیمایی‌ها و سر دادن شعار اشکالی ندارد، گفت: کسی که این تفکر غلط را اصلاح و تفکر اصیل اسلامی را احیا کرد، امام راحل بود. روحانی با بیان این‌که امام(ره) راه حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی را گشودند و به جامعه گفتند که زنان می‌توانند از عزت و ایمان خود حراست کنند و درعین‌حال در تمام عرصه‌ها فعال باشند، گفت: افتخار می‌کنیم که امروز زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی کشور حضور دارند و بیش از نیمی از دانشجویان ما دختران هستند.
روحانی با اشاره به این‌که در اسلام مردسالاری و زن‌سالاری نداریم و آنچه داریم شایسته‌سالاری است، اظهار داشت: زن و مرد در مسائل اجتماعی تفوق ذاتی بر یکدیگر ندارند و این‌که در نگاه برخی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه رفیع خود محدود به تذکر در خیابان‌ها شده است، جای تأسف بسیار دارد. او خاطرنشان کرد: امروز بزرگترین منکر جامعه، بیکاری است و بزرگترین معروف، پیشرفت؛ نباید امر به معروف و نهی از منکر از عرصه مسائل اساسی کشور به چند مسأله فرعی محدود شود. او با بیان این‌که امروز بزرگترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگترین منکر نیز کم آبی و بی آبی است و چرا منکر و معروف این‌قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد.
روحانی تصریح کرد: این سخن هرگز به معنای آن نیست که فروع در جامعه اهمیت ندارند، اما باید به اهم و مهم مسائل و نیازمندی‌های جامعه نیز توجه کنیم. رئیس‌جمهوری، افزود: ‌دولت وظیفه خود می‌داند که مسیر تعالی و پیشرفت زنان را فراهم، و امکان بهره‌مندی برابر آنان از فرصت‌های اجتماعی را مهیا کند. روحانی تصریح کرد: اگر قرار است امسال همدلی و همزبانی در جامعه برقرار شود، باید همه افراد جامعه در این مهم شریک و سهیم شوند و درعین‌حال شأن و احترام زنان، در تمام سطوح حفظ شود تا همدلی، محقق شود.
امام همواره از خشکه‌مقدسان ناراحت بودند
آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور در این همایش اظهار کرد: اکنون همه مصیبت ما این شده که چرا برخی زنان در خیابان این‌گونه ظاهر می‌شوند. همه فقها به این مسأله اعتقاد دارند که حداقل حجاب اسلامی باید رعایت شود و کسی منکر این مسأله نیست، اما بقیه مسائل چه می‌شود؟ زندان‌های بیجا چه می‌شود؟ ظلم‌ها چه می‌شود؟ ضایع کردن حق مردم چه می‌شود؟
به گزارش ایلنا، ‌هاشمی‌رفسنجانی افزود: رهبری با صراحت، موقع رأی دادن گفتند رأي مردم حق‌الناس است. این حرف رهبری جنبه اجتهادی دارد؛ بر این اساس باید گفت که چگونه ممکن است رأی مردم را نادیده بگیریم و کسی را بر سر مردم مسلط کنیم که آنها نمی‌خواهند. ضایع کردن حق‌الناس بزرگترین ظلم و منکر است. او ادامه داد: ما در شورای انقلاب و پیش از آن، حق‌الناس را در قانون قرار دادیم و رعایت حق‌الناسی که در قانون آمده، فعلا از نظر اسلام کافی است. باید سطح فکری مردم بالا برود همچنین باید به فروع دین نیز پایبند باشیم، چراکه اگر فروع دین از بین برود، اصول نیز از بین می‌رود، اما توجه به فروع دین به تنهایی کافی نیست.
هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: خانواده امام بر گردن انقلاب، ایران و اسلام حق دارند. شبی که امام فوت شده بود، بنا بر برخی مصالح قرار شد اعلام رسمی نشود. در آن زمان شایعه‌هایی پخش شده بود و مردم جلوی جماران آمده بودند. در آن زمان صدای شیون و زاری از بیت امام می‌آمد. از من خواسته شد به همسر امام بگویم برای رعایت مصالح، برخی مسائل را رعایت کنند. پس از آن، ایشان اشاره کردند و دیگر صدایی بلند نشد و وی در آرامش کامل بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در ‌سال ۸۴ بعد از دولت آقای خاتمی مویی در بدنم راضی نبود که وارد عرصه انتخابات شوم. در آن زمان خانم امام (خدیجه ثقفی) مرا خواستند و گفتند امام این انقلاب را به دست شما و دیگر دوستان داده است. آیا می‌دانید که انقلاب را به چه کسانی می‌دهید؟ این صحبت مرا تکان داد و باعث شد که در انتخابات اسم‌نویسی کنم.
هاشمی‌رفسنجانی خطاب به بیت امام تصریح کرد: اگر برخی خشکه مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند، اینها همان کسانی هستند که قبلا نیز امام را اذیت می‌کردند. به‌هرحال مردم بیت امام را قبول دارند و این کانون، کانونی است که باید براساس شمع امام ادامه یابد و نگذاریم افراد جاهل و حسود این کانون را منحرف کند که تاکنون این افراد نیز موفق نشده‌اند.
وظیفه دولت ارایه الگوی مناسب از انقلاب است
همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این همایش با بیان این‌که تبیین نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات ضروری است، گفت: دولت وظیفه دارد الگوهای مناسبی که در انقلاب وجود داشته را به جامعه و جهان معرفی کند.
رئیس ستاد همایش بزرگداشت بانوی انقلاب در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی ایران، خدیجه ثقفی افزود: امام(ره) به گردن همه ما و ملت ایران حق بزرگی دارد و در مقطعی که برای خیلی از افراد این تصور که انقلابی به نام اسلام در تاریخ شکل بگیرد، امکان نداشت؛ انقلاب اسلامی ایران را مستمر کرد و از فکر و تصور به منصه ظهور رساند. جهانگیری ادامه داد: شاید بتوان گفت که دراین‌باره جفا شده است و به جهت این‌که زنان جامعه ما نیازمند آن هستند که بدانند امام(ره) و خانواده امام(ره) در آن شرایط سخت این انقلاب و مبارزه را چگونه مدیریت کردند. همچنین واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم طی صحبت‌هایی کوتاه اظهار کرد: حضور موفق زنان در عرصه‌های بین‌المللی و پزشکی، پس از پیروزی انقلاب از دستاوردهای جمهوری اسلامی است. امروز بانوان در مقایسه با آقایان حضور فعال‌تری در دانشگاه‌های کشور دارند و این بدان معناست که لازم است خود را برای حضور بیشتر زنان در عرصه‌های اجتماعی آماده کنیم.
در این همایش سید محمود علوی  وزیر اطلاعات، علی جنتی وزیر ارشاد، محمد فرهادی وزیر علوم، رحمانی فضلی وزیر کشور  و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری حضور داشتند. همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم حضور داشت.


تعداد بازدید :  361