شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
به میزبانی رئیس‌جمهوری
پنجمین نشست مشترک مجلس و دولت برگزار شد

پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس بعداز ظهر روز گذشته به میزبانی رئیس جمهوری و با حضور رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد. در این نشست دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ضمن خوش‌آمدگویی به رییس مجلس شورای اسلامی ، اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مردم، گفت: دولت در شرایط بسیار حساسی کار را تحویل گرفت اما توانستیم با همکاری مجلس و همه مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری از مشکلات بسیاری در ۲۰ ماه گذشته عبور کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد و مصارف بودجه‌ای در سال ۹۳، تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در این سال را قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: سال ۹۳ را که سال سختی بود با نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار آغاز کردیم و با قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه به پایان بردیم. در حالی که امسال از ابتدا، کار را با نفت حدود ۵۰ دلار آغاز کرده‌ایم و نمی‌دانیم تا پایان سال نیز چه وضعیتی بر بازار نفت حاکم خواهد بود.
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه اگر در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و گفت‌وگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.دکتر روحانی با تاکید دوباره بر اینکه رفع معضلات به تنهایی از عهده دولت و مجلس برنمی‌آید، اظهار داشت: در حالی که در چند سال گذشته گرفتار یک رکود عمیق بودیم، با تلاش‌های صورت گرفته رشد منفی مستمر به رشد مثبت رسیده است.
رئیس جمهوری مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌ و سنگین‌ توصیف کرد و با اشاره به نظارت دقیق بر این مذاکرات، گفت: آنچه از روز اول به مذاکره‌کنندگان و به مردم گفتم این بود که باید به فکر بازی برد – برد باشیم، زیرا تلاش برای بازی برد – باخت به نتیجه نخواهد رسید.
دکتر روحانی با اشاره به مشورت منظم و همکاری سران قوا و شورای عالی امنیت ملی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، افزود: از رهبر معظم انقلاب صمیمانه تشکر می‌کنم، زیرا هر وقت و هر جلسه‌ای که خواستیم، ایشان دریغ نکرده و رهنمودهای خود را ارایه فرمودند.
رییس مجلس: مذاکره‌کنندگان خطوط قرمز را مدنظر دارند
دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تبریک سال جدید و میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س)، از رئیس‌ جمهوری، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی که در هفته‌های اخیر تلاش وافری برای هدایت مذاکرات هسته‌ای در مسیر صحیح داشتند، قدردانی کرد و گفت: این مذاکرات سخت و پیچیده بود و عبور از آن وقت و دقت بسیار می‌طلبید.
رئیس مجلس، مسأله هسته‌ای را یک موضوع مهم در صحنه بین‌المللی برای ایران دانست و با اشاره به سنگ‌اندازی برخی کشورها در سطح منطقه‌ای و جهانی برای جلوگیری از نهایی شدن توافق در مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: ایران در بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مستقل است و با وجود عدم همراهی برخی دولت‌‌ها، ملت‌ها به دلیل ماهیت انقلاب، همواره از ما حمایت کرده‌اند. بنابراین ما باید در همه مسایل روی پای خود بایستیم و نباید چشم امید به دیگران داشته باشیم.رئیس مجلس با تأکید بر لغو قطعنامه‌های تحریم اقتصادی علیه ایران همزمان با توافق، اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص را نقد کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان کشور متوجه نگرانی منتقدان مذاکرات هسته‌ای بوده و هستند و خط قرمزهای تعیین شده را مدنظر دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در این نشست حجت‌الاسلام انصاری با بیان این‌که‌ سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده است گفت: دولت به معنای عام کلمه همه نظام و مسئولان را شامل می‌شود و در معنای خاص نیز این جلسه نمادی از همدلی و همزبانی اعضای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.  انصاری همچنین با اشاره به آخرین ‌سال فعالیت مجلس نهم، گفت: اکنون بلوغ مجلس در قانونگذاری را شاهد خواهیم بود و باید از این فرصت در جهت تصویب قوانین کارگشا و همکاری دولت و مجلس برای رسیدن به اهداف بلند نظام استفاده کنیم.
غلامعلی حدادعادل نیز در این نشست با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با 1+5 گفت: مسأله هسته‌ای که موضوع مشترک ملت، دولت و مجلس است، ظرفیت دو قطبی کردن جامعه ما را دارد و ضرورت دارد با همدلی و همزبانی از بروز آن پرهیز کرد.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین نگرانی، دلواپسی و دغدغه نسبت به مسأله هسته‌ای را ناشی از اهمیت موضوع دانسته و خاطرنشان کرد: به نوبه خود احساس دلواپسی می‌کنم، اما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و می‌دانیم فرزندان راستین مملکت در جهت منافع و مصالح کشور گام برمی‌دارند اما باید همواره دلواپس نیرنگ و خدعه دشمن بود.
در ادامه این نشست، کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت نیز گفته است: در نتیجه انتخابات ‌سال ۹۲ یک اجماع عمومی در کشور درباره مسائل و مشکلات کشور وجود داشت که این برای دولت یک ظرفیت مناسب بوده و باید به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با برشمردن برخی از مهم‌ترین مشکلات کشور در زمینه‌های کاهش میزان بهره‌وری، بیکاری، وضع نامطلوب زیست‌محیطی در کشور، خروج گسترده سرمایه انسانی و ثروت از کشور و وضع نامناسب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که باوجود تلاش‌های دولت برای اصلاح رویه، پرداخت یارانه‌ها صرفاً به نظام توزیع پول تبدیل شده است، خواهان پرهیز از جنجال‌های بیهوده در کشور و توجه به حل مشکلات اصلی کشور شد تا از ناحیه ناکارآمدی در اداره کشور آسیبی به وجهه اسلام نیز وارد نیاید.
در ادامه جلسه مشترک دولت و مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شرایطی را به‌وجود آورد که نباید دلواپس باشیم، اظهار کرد: ترس اصلی به شکل عام این است که با تبدیل این موضوع ملی به موضوعی در رقابت سیاسی، جامعه دو قطبی شود.


تعداد بازدید :  98