شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» خبر داد:
بهره‌برداری از سامانه پژوهشی «کایپر» تا پایان‌ سال‌جاری
دکتر جمال‌الدینی: کتاب دستورالعمل اجرایی آموزش مدیریت تجمعات انبوه برای مربیان تا پایان‌ سال منتشر می‌شود

الهام   علمشاهی روزنامه نگار

تغییر رویکرد در خصوص طرح‌های پژوهشی در جمعیت هلال‌احمر مقوله‌ای است که پیش‌تر با استفاده از توان داخلی موسسه آموزش عالی هلال (کارشناسان،‌ اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجویان) تقویت شده بود. در این زمینه می‌توان بیان کرد که در صورت فراهم آمدن ساز‌وکارهای مالی و معاملاتی مناسب، پذیرش سفارش‌های پژوهشی در قالب پروژه از سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها دور از انتظار نباشد. به همین منظور برای بررسی روند این موضوع در جمعیت هلال‌احمر و رویکردهای پژوهش محور جدید، با دکتر سیدحمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعيت هلال‌احمر گفت‌وگویی داشته‌ایم.

 دکتر جمال‌الدینی درخصوص تغییر رویکرد در طرح‌های پژوهشی چه برنامه‌هایی در جمعیت هلال‌احمر در حال پیگیری است؟
تغییر رویکرد در خصوص طرح‌های پژوهشی ایده‌ای است که از زیرساخت‌های آن تحت عنوان سامانه «کایپر» تا پایان ‌سال بهره‌برداری خواهد شد. در حقیقت برنامه‌هایی که مدنظر داشتیم در مراحل پایانی قرار دارد و به‌زودی نتایج آن‌ که شامل طرح‌های پژوهشی، همایش، کتب و انتشارات است، به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین این طرح نه‌تنها در مرکز، بلکه در تمام استان‌هایی که ظرفیت انجام طرح‌های پژوهشی دارند، انجام خواهد شد.
 چه اقداماتی برای به ثمر رسیدن این زیرساخت‌ها انجام شده است؟
تشکیل سامانه، اخذ مجوزهای قانونی در خصوص فعالیت در حوزه‌های پژوهشی، نیازسنجی طرح‌های کاربردی در هلال احمر، عقد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای انجام پروژه‌های مشترک، پیگیری جهت اخذ تفاهمنامه با صندوق حمایت از پژوهشگران و پژوهش‌های کاربردی هلال‌احمر به منظور جذب منابع همچون استفاده از ظرفیت‌های داوری و درنهایت استفاده از احصاي ظرفیت‌های قانونی منابع پیش‌بینی شده در قانون برای ‌سال 95 در حوزه پژوهش و تدوین مدل کسب و کار دانش‌بنیان در هلال احمر، اقداماتی بود که در حوزه پژوهش و فناوری انجام شده است.
  گفته شده که محتوای دوره‌های آموزشی مدیریت تجمعات انبوه و برگزاری این دوره آموزشی ویژه ایام اربعین در استان‌های هم‌مرز با کشور تهیه شده است؛ این طرح در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
این دوره با توجه به دستور رئیس محترم جمعیت، برگزار و نظرات متخصصان در قالب کتاب «دستورالعمل اجرایی برای آموزش مربیان» جمع‌آوری شد. الگوی برنامه‌ریزی برای شرایطی که با تجمعات انبوه همراه است، طراحی و در قالب کتاب تا پایان ‌سال منتشر خواهد شد. در حال حاضر داوری این کتاب به پایان رسیده است و تا پایان‌ سال‌جاری از آن رونمایی خواهد شد. درواقع نکته مهم، تدوین دستورالعمل‌های این دوره‌ها بود و این‌که مربیانی که برای آموزش این دوره‌ها تربیت شده‌اند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند. به مفهوم کلی معاونت آموزش و پژوهش در راستای تحقق این دوره‌ها باید بداند به چه نکاتی توجه کند.

 


تعداد بازدید :  410