شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
پاسخ بانک مرکزی به دروغ خواندن لغو سوئیفت از سوی برخی منتقدان
سوئیفت برای ایران کار می‌کند
تقاضای بانک‌های خارجی برای ورود به ایران

شهروند| از زمانی که تاریخ دقیق اجرای برجام اعلام شد، بسیاری از بانک‌های ایرانی خود را برای مهم‌ترین بخش برداشتن محدودیت‌ها که همان باز شدن سوئیفت بود، آماده کردند. باز شدن سوئیفت به بانک‌های ایرانی اجازه نقل و انتقال پول در سطح بین‌المللی بدون هزینه‌های اضافی و با سرعت می‌داد. اما با توجه به این‌که شبکه سوئیفت بیش از 1400 روز (حدود 4 سال) بسته بود برقراری آن نیازمند انجام مراحل اداری و پرداخت هزینه‌هایی مانند کارمزد است. البته این مراحل نیز بیش از یک هفته زمان نمی‌خواهد، بنابراین درنهایت تا یک هفته پس از اجرای برجام، سوئیفت به‌طور کامل و قانونی به روی بانک‌های ایرانی باز خواهد شد. در این بین عده‌ای باز شدن سوئیفت به روی بانک‌های ایرانی را دروغ خوانده بودند. بانک مرکزی در واکنش به دروغ خواندن رفع تحریم سوئیفت از سوی برخی منتقدان دولت، با تاکید براین که برداشتن تحریم ارتباط بین بانکی بین‌المللی انجام شده است، اعلام کرد: ویران کردن در چشم برهم زدنی رخ می‌دهد، اما ساختن دوباره نیازمند زمان و پرداخت هزینه است. چندی پیش یکی از منتقدان دولت در اتاق بازرگانی، رفع تحریم سوئیفت را دروغ دولت پس از اجرای برجام با هدف پیروزی در انتخابات مجلس خوانده و مدعی شده این تحریم همچنان پابرجاست.
در پاسخ به این ادعا، محمود زیبایی، رئیس گروه توسعه و امنیت نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: اگرچه در بانکداری بین‌المللی، سوئیفت یگانه ابزار و مسیر برای گشایش اعتبارات اسنادی نبوده و بانک گشایش‌کننده طبق توافقات فی‌مابین می‌تواند از روش‌های دیگر (حتی روش‌های سنتی کاغذی) برای ارسال درخواست گشایش اعتبار اسنادی به بانک ابلاغ‌کننده استفاده کند، اما عده‌ای با دروغ خواندن این خبر و ربط دادن موضوع گشایش اعتبارات اسنادی به عدم اتصال به سوئیفت، آب پاکی را به کلی روی دست نظام بانکی ریخته و موضوع را از بیخ و بن انکار کرده‌اند.
زیبایی درباره واقعیت این ماجرا اظهار داشت: برای آن‌که بانک یا موسسه مالی مجاز بتواند از خدمات این سیستم بهره‌مند شود باید تشریفات مربوط به ثبت عضویت و الحاق به شبکه امن آن را قدم به قدم و مو به مو و از طریق مقر اصلی انجام دهد. به بیان دیگر الحاق به سوئیفت همچون یک کلید روشن و خاموش نیست که در یک لحظه بتوان آن را روشن کرد.
وی گفت: موسسه سوئیفت در 27 دی‌ماه امسال (17 ژانویه 2016) در وب‌سایت خود به‌طور رسمی خبر رفع تحریم‌های برخی بانک‌های ایرانی را درج کرد و بدین‌ترتیب به‌طور رسمی اعلام کرد که بانک‌های رفع تحریم شده می‌توانند دوباره از خدمات سوئیفت استفاده کنند.  وی با بیان این‌که در صحت این خبر تردیدی وجود ندارد، اظهار داشت: این بدین معناست که بانک‌های ایرانی می‌توانند با طی تشریفات لازم دوباره از خدمات آن موسسه بهره‌مند شوند و همان‌گونه که باز هم در خبرها آمده، قرار است تا فرآیند الحاق به سوئیفت به سرعت انجام گیرد. به گفته وی، برداشته شدن تحریم موسوم به تحریم سوئیفت از اکثریت قریب به اتفاق بانک‌های ایرانی خبری صحیح و موثق است، اما تا کلید سوئیفت بانک‌ها (به تعبیر ذهنی برخی) در وضع روشن قرار گیرد، اندکی شکیبایی می‌طلبد.
این درحالی است که برخی مسئولان بانکی ازجمله یعقوبی، مدیر روابط بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که بانک‌های بزرگی اکنون برای مذاکره با ایران وارد شده‌اند. برای مثال بانک «ICBC» چین، به‌عنوان بزرگترین بانک جهان به‌لحاظ صورت‌های مالی و برخورداری از بزرگترین شبکه برای مذاکره به ایران آمد و اکنون با بانک مرکزی ایران پیشنهاد ارایه خدمات در حوزه خزانه‌داری ارزی، عملیات اعتبار اسنادی و ارایه خدمات فاینانس را مطرح کرده و در این خصوص توافقات خوبی هم به‌دست آمده است.


تعداد بازدید :  190