شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
گزارشی از افتتاح جشنواره سی‌وچهارم تئاتر فجر و حاشیه‌هایش
میزبانی سنگلج 50 ساله

شهروند|  آیین آغازین سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی همزمان با بزرگداشت پنجاهمین‌ سال تأسیس تماشاخانه سنگلج تهران عصر پنجشنبه اول بهمن‌ماه ۹۴ در این تماشاخانه آغاز شد که منصور ضابطیان مجری شناخته شده تلویزیون اجرای این مراسم را به عهده داشت.
در ابتدای مراسم منصور ضابطیان همراه با رویا افشار که لباس محلی به تن داشت، وارد صحنه شدند. در ادامه این بازیگر شناخته شده تئاتر شمعی را برای تولد ۵۰سالگی سنگلج روشن کرد و در ادامه پوستر این جشن را امضا کرد.  در ادامه این مراسم کاشی تماشاخانه سنگلج به رسم یادبود به افشار اهدا شد. پخش کلیپ تصویری شامل سخنان کوتاه محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی و روایتی از تاریخچه تئاتر سنگلج بخش بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر امسال را شامل می‌شد. در ادامه هم کلیپی پخش شد که در آن سخنان عماد ملکی شهردار منطقه ۱۲ تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تاریخ سنگلج و همزمانی 50سالگی سنگلج با افتتاح سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر صحبت کردند.
شفیعی در این کلیپ با ابراز خرسندی برای همزمانی افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر و ۵۰ساله‌شدن تماشاخانه سنگلج گفت: این تماشاخانه خاطرات زیادی را در دل خود دارد و همچنین هنرمندان نیز خاطرات زیادی از این مکان هنری دارند.
علی مرادخانی نیز در سخنانی اشاره کرد: باید به داشتن چنین تماشاخانه‌ای افتخار کنیم و قدر آن را بدانیم. وقتی پای صحبت بسیاری از هنرمندان تئاتر می‌نشینم، آنها خاطرات بسیار زیادی از سنگلج دارند.
پس از اتمام کلیپ‌ها، نوبت به سعید اسدی رسید تا به‌عنوان دبیر سی‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر پیامی درباره اهمیت تئاتر و تاریخ سی‌وچهارساله جشنواره قرائت کند.  پس از صحبت‌های دبیر جشنواره منصور ضابطیان از علی عابدی مدیر فعلی و اتابک نادری مدیر قبلی سنگلج دعوت کرد تا روی سن حاضر شوند. این دو مدیر بعد از حاضرشدن روی صحنه، خاطراتی از حضورشان در سنگلج را بیان کردند. عابدی در سخنانی گفت: از این‌که در این تماشاخانه فعالیت دارم، بسیار خرسندم و امیدوارم بتوانم از این پس فعالیت‌های سنگلج را افزایش دهم. همچنین اتابک نادری که هدیه‌ای از جانب سنگلج به او اهدا شد، در سخنانی گفت: ‌سال ۸۵ که به سنگلج آمدم، پسرم به مهدکودک میرفت و در ‌سال ۹۱ و بعد از ۶‌سال که از آن‌جا می‌رفتم، پسرم در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کرد. من در این مدت مراحل بزرگ‌شدن پسرم و ترانه‌هایی که او در کودکی‌اش می‌خواند را ندیدم و نشنیدم. حالا که همسر و فرزندم در مراسم حضور دارند، از آنها عذرخواهی می‌کنم و این هدیه را به آنها تقدیم می‌کنم. اجرای بحر طویل توسط امیر سلطان‌احمدی که مضمونی انتقادی درباره وضع تئاتر داشت و شوخی‌هایی با دولت گذشته و موضوع برجام می‌کرد، از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه جشنواره سی‌وچهارم تئاتر فجر بود.
برگزیدگان
در این مراسم حمید جبلی، قباد شیوا، امیر اسمی و محمدامیر یاراحمدی به ترتیب به نمایندگی از هیأت داوران بخش‌های «عکس»، «پوستر»، «پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر» و «نمایشنامه‌نویسی» روی سن آمدند و پشت صندلی‌هایی که در صحنه چیده شده بود، نشستند. در ادامه هرکدام از این افراد برگزیدگان بخش‌های مربوط به خودشان را معرفی کردند.
براین اساس در بخش برگزیدگان عکس، از عماد دولتی، حسین اسماعیلی و سعید رضوانی تقدیر و «مهرداد متجلی» به‌عنوان نفر اول این بخش معرفی شد. آرا ی بخش مسابقه پوستر سی‌وچهارمین جشنواره تئا‌تر فجر هم در دور بخش «پوسترهای تئا‌تر» و بخش «پوستر رویدادهای تئا‌تر» اعلام شد. در بخش «پوسترهای تئاتر» هیأت داوران ضمن تقدیر از«سینا افشار» برای طراحی پوستر نمایش «روز عزیز مٌرد» و«شکوه احمدی» برای طراحی پوستر نمایش «گفت‌و‌گوی فراریان» برگزیدگان خود را اعلام کرد. برهمین اساس «میثم خاوری» برای طراحی پوستر نمایش «تجربه‌های اخیر» (رتبه سوم)، «جواد آتشباری» برای طراحی پوستر نمایش «چشم در برابر چشم» (رتبه دوم) و «میثم نامدار» برای طراحی پوستر نمایش «غربِ غم‌زده» به‌عنوان برگزیدگان انتخاب شدند.  قباد شیوا، کامبیز درم‌بخش، رنه وانر، کاری پیپو، گیته کت، الکساندر فالدین، ساعد مشکی، فلیکس اشتودینکا، پارسوا باشی، امیر اسمی، محسن ولیحی، امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل هیأت داوران این بخش بودند. در بخش «پوستر رویدادهای تئا‌تر» هم هیأت داوران برگزیدگان خود را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:
رتبه سوم: «سینا افشار» برای طراحی پوستر «آناکارنینا در اٌستوا»
رتبه دوم: «فرشته عابدی» برای طراحی پوستر‌های «عروسی خون» و «دهمین جشنواره تئا‌تر پلاتو»
رتبه اول: «سعید رضوانی» برای طراحی پوستر «مقامِ استادی»
هیأت داوران این بخش را نام‌هایی چون قباد شیوا، کامبیز درم‌بخش، رنه وانر، کاری پیپو، گیته کت، الکساندر فالدین، ساعد مشکی، فلیکس اشتودینکا، پارسوا باشی، امیر اسمی، محسن ولیحی، امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل تشکیل می‌دادند.
در بخش برگزیدگان «نمایشنامه‌نویسی» نیز مهرداد کوروش‌نیا برای نمایشنامه قرار برگزیده نخست شد و از کامران شهلایی و پویا پیرحسین‌لو نیز تقدیر به عمل آمد. در این مراسم که همزمان با پنجاهمین سالگرد افتتاح تماشاخانه سنگلج در محل این قدیمی‌ترین سالن تئا‌تر پایتخت برگزار شد، مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا؛ مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی، پرویز ‌پورحسینی، عنایت بخشی، داریوش اسدزاده، ‌هادی مرزبان، حمید جبلی، محمود عزیزی، ایوب آقاخانی، فرهاد قائمیان، منیژه محامدی، محمد اسکندری، فرزانه کابلی، محمود عزیزی، خسرو احمدی، حمید مظفری، قاسم زارع، محمدامیر یاراحمدی و برخی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.
قشقایی بازگشایی شد
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر وعده داده شده بود، بازگشایی تالار قشقایی تئاترشهر بود. برهمین اساس روز گذشته تالار «قشقایی» مجموعه تئا‌ترشهر ساعت ۱۶ روز جمعه دوم دی‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان، علی مرادخانی معاون هنری و علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی شد. تالار قشقایی تئا‌ترشهر از روز یکشنبه چهارم تا یکشنبه یازدهم بهمن به ترتیب با نمایش‌های «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شیما جوادپور، «من- مده‌آ» به کارگردانی سالومه یوگلیزده، «صبح بخیر» به کارگردانی سیروس همتی، «دعوت به دو نمایش همراه» به کارگردانی محمدرحمانیان، «کات» به کارگردانی صاحب آهنگر، «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی، «غرامت» به کارگردانی مرندی و زندی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
صداوسیما بدقولی کرد
براساس اطلاع‌رسانی قبلی بنا بود، شبکه خبر سیما مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر را به صورت زنده و مستقیم پوشش دهد. با این وجود اما صداوسیما از پوشش مستقیم این مراسم خودداری کرد. رسانه‌ها و میهمانانی که شب گذشته در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه «سنگلج» و آغاز رسمی جشنواره تئاتر فجر کنار یکدیگر جمع شدند، انتظار داشتند خودروی سیار سازمان صداوسیما را برای پخش زنده مراسم در محل ببینند اما برخلاف انتظارها چنین اتفاقی نیفتاد.
سکوت  تئاترشهر
جشنواره تئاتر فجر امسال هم مطابق رویه چند ‌سال اخیر با دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر یک تفاوت عمده و محسوس داشت. در سال‌های قبل با نزدیک‌شدن به روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر رهگذران چهارراه ولیعصر شاهد فضایی پررونق بودند که حکایت از یک رویداد مهم هنری داشت. با این وجود اما در دوره‌های اخیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجموعه تئاتر شهر بر فعالان تئاتری و مخاطبان همیشگی و ثابت هنرهای نمایشی نیز جذابیتی ندارد. سی‌وچهارمین دوره جشنواره هم از چند دوره اخیر مستثنی نیست و جشنواره‌ای با این درجه اهمیت در اصلی‌ترین مكان میزبانی خود یعنی تئاترشهر، حرفی برای گفتن به لحاظ تبلیغات و مهیاسازی فضای محیطی ندارد. مهر نوشت، مجموعه تئاترشهر درحالی میزبان تئاتر فجر سی‌وچهارم شده است كه از تبلیغات و فضاسازی محیطی در خور و تاثیرگذار این مجموعه هنری و همچنین مهم‌ترین رویداد تئاتری ایران بهره‌مند نیست و تنها به نصب چند بنر و برپاكردن چارچوبی مسقف برای اجراهای خیابانی كه آنها هم چشم‌نواز و تأثیرگذار نیستند، بسنده
شده است.


تعداد بازدید :  420