شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوري در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور:
احراز صلاحیت واقعی متعلق به مردم است
در بررسی صلاحیت ها باید مُر قانون ملاک عمل باشد و نه مُر سلیقه

رئیس‌جمهوری در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور انتخابات را آزمایش الهی برای همگان دانست و تصریح کرد: بزرگترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است و همه باید تلاش کنند نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور همه ملت عملی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حسن روحانی روز پنجشنبه گفت: باید در این انتخابات بی‌طرفی، عدم مداخله، اجرای مر قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخاباتی پرشور و با نشاط به نمایش گذاشته شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که باید بگذاریم خانه ملت آينه ملت باشد، اظهار داشت: مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضع جهانی باید بهترین‌ها به مجلس بروند.
رئیس‌ جمهوری در ادامه افزود: این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند؛ اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسائل باشد؛ پس محیط‌ زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟
رئیس‌‌جمهوری با طرح این سوال که آیا امیرالمؤمنین علی(ع) هم زمانی که می‌خواستند حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اینها توجه می‌کردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌دادند؟ اظهار داشت: اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین(ع) برتر بود؟ چرا حضرت علی(ع) او را فرماندار نکردند؟
روحانی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) علاوه بر این ویژگی‌ها، کارآمدی و سیاستمدار بودن افراد را نیز ملاک قرار می‌داد و حالا اگر آن فرد جایی اشتباه هم می‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار می‌دادند.
رئیس‌ جمهوری با طرح این سوال که چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم. روحانی گفت: ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تاکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.
رئیس‌ جمهوری که سخنانش با تشویق حاضران حمایت و تایید می‌شد، ادامه داد: قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان ، آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قایل شده که این هم خیلی خوب است؛ اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10‌میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟
دکتر روحانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود؛ اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.
رئیس‌ جمهوری تاکید کرد: نکته مهم بعدی آن است که باید بدانیم اداره کشور متعلق و در اختیار مردم است؛ صاحب و ولی‌نعمت کشور و ما مردم هستند و هیچ مقامی در این کشور بدون رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروعیت ندارد. اگر این مهم را قبول داریم که البته هم همه قبول دارند و تصریح قانون اساسی نیز به این است، پس باید بدانیم که کار بسیار بزرگی در پیش رو داریم.
روحانی با بیان این‌که مهم‌ترین و بزرگترین کارکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی در انتخابات هفتم اسفند به نمایش در‌خواهد آمد، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود و مردم ناامید نشوند. بگذاریم همه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این‌که اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همه باید برای ایجاد فضایی رقابتی و امیدآفرین تلاش کنیم تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم؛ چرا که این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.
روحانی تاکید کرد: احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشورها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشورهایشان بفرستند.
رئیس‌ جمهوری گفت: البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع به این شکل نیست و قانون اساسی ما اداره کشور را به سمت سیستم حزبی نبرده است که می‌توانیم در آینده درباره این موضوع اندیشه کنیم؛ اما امروز باید با همین قانون اساسی، کار را به بهترین شیوه به پیش ببریم.
روحانی با اشاره به این‌که وظایف و اختیارات بخش‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات در قانون اساسی و قوانین موضوعه مشخص شده است، افزود: گاهی این مرزها به هم خیلی نزدیک شده و گاهی نیز مخلوط می‌شوند و لذا باید خیلی دقت کنیم. به نظرم بهترین راه گفت‌وگو، مذاکره و مشورت است و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به‌طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که به معاون اول خود نیز ماموریت داده است در این زمینه رایزنی کند، اظهار داشت: امیدوارم همان‌طور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کارها را به پیش برده‌ایم، از این عرصه نیز با موفقیت عبور کنیم. قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.
روحانی تصریح کرد: دولت به‌طور قانونی و طبیعی در انتخابات بی‌طرف است و تلاش خود را متمرکز و وقف اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه می‌کند و مصراً از همه همکاران دولت می‌خواهم تلاش خود را برای عدم مداخله و موفقیت در این آزمایش الهی به کار بگیرند و اجرای مر قانون اساسی را سرلوحه خود قرار دهند تا انتخاباتی سالم، رقابتی، پرشور و بانشاط در امنیت کامل برگزار کنیم.
دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام پرشکوه پیروزی ملت عزیز ایران در پرونده پیچیده هسته‌ای و دستیابی به حقوق ملت بزرگ این سرزمین پس از فراز و نشیب 12 ساله و مذاکرات نفسگیر 30 ماهه گفت: باید از فضای به وجود آمده، به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری شود. موفقیت ملت ایران در این پرونده یکی از بزرگترین موفقیت‌های نه‌تنها ایران اسلامی بلکه همه کشورهای درحال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ بود.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: با لغو قطعنامه‌های ضد ایرانی، ما تقریباً بدون استثنا به همه اهداف اصلی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که اکنون شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند، افزود: دستیابی به این توافق کاری بسیار بزرگ و نعمتی ارزنده است که شایسته قدردانی است و باید بدانیم که اگر شکر نعمت به جا نیاوریم، نعمت از دست ما خواهد رفت.
روحانی دستاورد توافق هسته‌ای را نه متعلق به حزب و جناحی خاص بلکه متعلق به همه ملت دانست و اظهارداشت: این نعمتی بزرگ از جانب خدا برای مردم عزیز ما است و همه باید آگاه باشیم که همان‌طور که کم‌فروشی حرام است، کم نشان دادن نعمت نیز حرام و موجب زایل شدن نعمت خواهد بود.
دکتر روحانی تصریح کرد: در پی توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، موانع متعددی که بر سر راه و فعالیت کارآفرینان وجود داشت، برطرف شده و اکنون همگان باید برای تحقق رشد 8‌درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم تلاش کنند.


تعداد بازدید :  492