شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
اختلاف بر سر تیم‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگو‌های صلح سوریه

وزیر امورخارجه آمریکا در اظهارات روز پنجشنبه خود تاکید کرد که گفت‌وگو‌های صلح سوریه طی روز‌های آتی در ژنو برگزار خواهد شد. هرچند که گمانه‌زنی‌هایی درخصوص تاخیری چندروزه در آغاز این گفت‌وگو‌ها صورت گرفته ‌است، اما درنهایت به نظر می‌رسد این دور از گفت‌وگو‌ها تا پایان هفته جاری برگزار شود. با وجود این و درحالی‌که تنها چند روز به آغاز این نشست باقی ‌مانده‌، اختلاف طرفین بر سر فهرست گروه‌هایی که باید به این گفت‌وگو‌ها دعوت شوند بار دیگر به اصلی‌ترین مانع برگزاری این مذاکرات بدل شده ‌است. جان‌ کری، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص گفت‌وگو‌های صلح سوریه در ژنو عنوان کرد که احتمال دارد این نشست براساس جدول‌زمانی اعلام شده در تاریخ 25 ژانویه (5 بهمن) برگزار نشود، اما در روند برگزاری این مذاکرات هیچ تغییر عمده‌ای صورت نخواهد گرفت و «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از روز یکشنبه ارسال دعوتنامه‌ها برای شرکت‌کنندگان
 در این مذاکرات را آغاز خواهد کرد.
جان‌ کری در میزگردی با خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر«داووس» عنوان کرد که مقدمات این نشست تا روز دوشنبه فراهم خواهد شد و در این‌خصوص بحث‌هایی در ژنو صورت می‌گیرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه عنوان کرد که اقدامات انجام گرفته در جهت تدارک برای این نشست است و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان در این اجلاس طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه خود را به ژنو برسانند. جان کری در جمع خبرنگاران گفت: «ما درحال محکم‌کاری هستیم و باید ببینیم که شرایط چگونه است». با شکست ابتکارات نظامی در سوریه و پس از 5‌سال جنگ و خونریزی که بیش از 250‌هزار کشته برجا گذاشت، وزرای خارجه آمریکا و روسیه سرانجام هفته گذشته بر سر ضرورت برگزاری هرچه سریع‌تر این مذاکرات به توافق رسیدند. این درحالی است که یکی از اصلی‌ترین اختلافات که همان ترکیب شرکت‌کنندگان در گفت‌وگو‌های صلح ژنو است همچنان باقی ‌است.
کری در سخنان خود در این خصوص عنوان کرد که در نشست ژنو «گفت‌وگو‌های نزدیکی» انجام خواهد شد اما طرفین به‌صورت رو‌در‌رو و در یک اتاق با یکدیگر مذاکره نخواهند کرد. جان‌ کری در این‌باره افزود: «قرار نیست وضعیتی ایجاد شود که طرفین سر یک میز حاضر شوند و تنها به یکدیگر خیره شوند یا بر سر هم فریاد بزنند. افراد در این نشست حاضر می‌شوند تا پیشرفتی صورت بگیرد».
وزیر خارجه آمریکا در ادامه و درخصوص افرادی که در این نشست حضور می‌یابند گفت: «آقای دی‌میستورا درخصوص ترکیب مذاکره‌کنندگان از دولت سوریه تصمیم‌گیری خواهد کرد و مخالفان نیز براساس تصمیم او دعوت خواهند شد. او همچنین اگر بخواهد قادر است افراد دیگری را نیز برای شرکت در این گفت‌وگو‌ها دعوت کند». در طول‌ ماه‌های گذشته اختلاف میان کشور‌های حامی این گفت‌وگو‌ها نظیر آمریکا، روسیه، عربستان، ایران و ترکیه درخصوص این‌که کدام‌ یک از گروه‌های مسلح سوری باید
 در فهرست گروه‌های «تروریست‌» قرار ‌گیرد و از شرکت در گفت‌وگو‌ها منع شود، همواره سنگی در مسیر برگزاری گفت‌وگو‌های صلح بوده‌است.
روسیه خواستار حضور پر‌رنگ‌تر نیرو‌های نزدیک به خود مانند حزب اتحاد دموکراتیک و شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد‌های سوریه است. در سوی دیگر گروه‌هایی که از سوی ائتلاف آمریکا «مخالفان دولت سوریه» خوانده می‌شوند، تهدید کرده‌اند که در صورت پافشاری روسیه بر حضور چنین گروه‌هایی از شرکت در این مذاکرات خودداری خواهند کرد. گروه تروریستی «جیش‌ الاسلام»، یکی از مخالفان حضور شبه‌نظامیان کرد‌ در این گفت‌وگو‌هاست.
یک دیپلمات روس در واکنش به چنین اظهاراتی عنوان کرد که در صورت خودداری مخالفان از شرکت در گفت‌وگو‌های ژنو، دولت سوریه با هیأت مخالفانی که توسط روسیه گزینش می‌شود، دیدار خواهد کرد. هرچند که در سوی دیگر یک دیپلمات غربی با رد این ادعا اظهار کرد که بدون حضور این مخالفان گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت. در سوی دیگر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز در اظهاراتی روسیه را متهم کرد که با پافشاری بر گنجاندن «گروه‌های تروریستی» نظیر یگان‌های مدافع خلق در این نشست، برگزاری آن را با خطر مواجه کرده‌ است. در سوی دیگر وزیر خارجه ایران نیز در اظهاراتی عنوان کرده ‌است که 10 تن از نمایندگان مخالفان در این گفت‌وگو‌ها از اعضای القاعده هستند.


تعداد بازدید :  449