شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آذربایجان
روحانی: اجرای برجام زمینه‌ساز گسترش روابط تهران و باکو می‌شود
رئیس‌جمهوری کشورمان در تماس تلفنی با الهام علی‌اف تأکید کرد: برداشته‌شدن تحریم‌ها، فضای مناسبی را برای رشد و شکوفایی روابط تهران- باکو فراهم می‌کند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این تماس تلفنی که توسط الهام علی‌اف انجام شد، با قدردانی از تبریک رئیس جمهوری
جمهوری‌آذربایجان به مناسبت اجرای رسمی برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گسترش و تعمیق رابطه با همسایگان به‌ویژه آذربایجان تأکید دارد. وی با بیان این‌که ایران همواره کنار مردم آذربایجان خواهد بود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، امنیت و پیشرفت جمهوری آذربایجان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند. روحانی با بیان این‌که روابط دوکشور باید تبدیل به الگو درمنطقه شود، اظهار داشت: هیچ‌گونه مانع و محدودیتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دوکشور وجود ندارد. رئیس‌جمهوری کشورمان اظهار داشت:  فرصت‌های بسیار مناسبی برای گسترش و تقویت روابط در زمینه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، تجارت و گردشگری بین دوکشور وجود دارد.

حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس  
حضور ظریف در نشست بررسی ابعاد مختلف بحران سوریه
وزیر امورخارجه کشورمان در نشست «بررسی ابعاد مختلف بحران سوریه» که با حضور استفان دمیستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و تعداد معدودی از وزرای خارجه دیگر کشورهای جهان در چارچوب نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس برگزار شد، شرکت کرد. به گزارش ایسنا، در این نشست، محمدجواد ظریف مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را درخصوص روش نیل به یک راه‌حل سیاسی در سوریه از طریق گفت‌وگوهای سوری سوری، ضرورت مقابله جدی با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری و همچنین ضرورت عدم مداخله در امور داخلی سوریه تبیین کرد.

آمریکا خواستار کمک ایران در حل معمای شهروندان ناپدید شده‌اش درعراق شد
وزیرخارجه آمریکا گفت که از محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران خواسته است تا با توجه به ناپدیدشدن سه پیمانکار آمریکایی درعراق، تهران درحل این معما و پیداشدن این شهروندان به آمریکا کمک کند. به گزارش ایرنا جان کری عصر روز پنجشنبه درحاشیه اجلاس داووس به خبرنگاران اظهار داشت: این موضوع را با وزیرخارجه ایران مطرح کرده و از وی درخواست کردم هرگونه کمک یا راهکاری که ایران می‌تواند در راستای دستیابی به راه‌حل درست داشته باشد، به ما ارایه کند. وزیرخارجه آمریکا در ادامه با بیان این‌که ظریف قول داد در این مورد درحد امکان رایزنی کند، افزود: وی در آن لحظه دراین خصوص هیچ‌گونه اطلاعاتی نداشت. کری همچنین اظهار داشت: در دیداری که با العبادی داشته، نخست‌وزیر عراق شخصا گفته فکر نمی‌کند ایران درجریان جزییات این ماجرا قرار داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: مقامات دولت عراق درحال تحقیقات بیشتر در مورد ناپدیدشدن شهروندان آمریکایی هستند. دولت عراق درحال جمع‌بندی جزییات ماجراست و ما نیز این موضوع را از طریق سفیرمان در عراق از نزدیک دنبال می‌کنیم. سه پیمانکار آمریکایی روز جمعه گذشته (25 دی‌ماه-15 ژانویه) در منطقه الدوره واقع در جنوب‌شرق بغداد ناپدید شدند و تاکنون هیچ اطلاعی مبنی بر علت ناپدیدشدن یا ربوده شدن آنها ازسوی مقامات امنیتی اطلاعاتی آمریکا یا عراق به دست نیامده است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه  
ادعاهای بی‌اساس بزرگترین مرکز رشد تکفیر و تروریست فاقد ارزش پاسخگویی است
ادعاهای بی‌اساس و تکراری بزرگترین مرکز رشد افکار تکفیری و تروریستی فاقد هرگونه ارزش پاسخگویی است. یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه، در واکنش به اتهامات بی‌اساس وزارت خارجه عربستان‌سعودی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ازجمله قربانیان اصلی تروریسم بوده و در راه مبارزه جدی و فراگیر با تروریسم، شهدای زیادی تقدیم کرده است. این منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از این‌رو ادعاهای بی‌اساس و تکراری عربستان به‌عنوان بزرگترین مرکز رشد افکار تکفیری- تروریستی در راستای سیاست تنش‌زایی، بحران‌آفرینی و فرافکنی ریاض است و فاقد هرگونه ارزش پاسخگویی است.

 


تعداد بازدید :  501