شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
فرشته مرگ‌ به همایون بهزادی هم سلام کرد
اوج پرواز«سرطلایی»

شهروند|  گل زدن در دربی، آرزوی هر فوتبالیستی است؛ به‌ویژه اگر عاشق تیمی باشد که پیراهن آن را به تن دارد. در فوتبال ایران، بی‌شمار بازیکنانی در تاریخ 47ساله دربی تهران گل زده‌اند اما فقط یکی از آنها از‌ سال 1347 تا به حال با ملیت ایرانی موفق به هت‌تریک در دربی شده است؛ همایون بهزادی.
گل طلایی
در دنیایی که وین رونی هنوز و مارادونا هیچ‌وقت نتوانسته‌اند در دربی با لباس معروف‌ترین تیم‌های دوران بازی خود (مارادونا برای بارسلونا و رونی برای منچستریونایتد) مقابل رئال‌مادرید و لیورپول هت‌تریک کنند، بهزادی، شهریور 1352 در روز حضور تنها دوربین‌های صداوسیما در سالن برگزاری روز آخر مسابقات جهانی کشتی، کاری خارق‌العاده رقم زد؛ هت‌تریک در دربی. این اتفاق را کنار گل تساوی سرطلایی در فینال جام‌ ملت‌های آسیا در ‌سال 1968 قرار دهید تا متوجه شوید چرا یکی از معدود ایرانی‌های حاضر در تالار افتخارات فوتبال آسیا، ورای رنگ‌های آبی و قرمز تا این اندازه بزرگ و محبوب بود. گل او، زمینه‌ساز رقم خوردن شادترین شب تاریخ امجدیه و قلم‌دوش شدن بازیکنان تیم‌ملی توسط مردم به پاس برتری بر رژیم   صهیونیستی شد.
مرگ آمد
بهزادی از آن روزهای تاریخی گلزنی در رده ملی و باشگاهی تا ساعات پیونددهنده پنجشنبه به جمعه بهمن‌ماه 1394 با وجود درخشش در میدان، بیرون زمین کم‌حرف بود. دارنده مدرک کارشناسی ادبیات فارسی در روزهای پس از بازی هم به تحصیل علاقه زیادی داشت؛ به‌حدی که به اصرار مادرش و به‌خاطر امتحان فرزندش، قید حضور در بازی‌های آسیایی را زد و 3‌سال در انتظار نخستین بازی ملی ماند! سرطلایی، بازی در فیلم سینمایی را به خاطر اولویت‌های فوتبالی نپذیرفت. او در دوران بازنشستگی، برخلاف بیشتر قدیمی‌ها در بطن داستان فوتبال قرار داشت و سال‌ها رئیس و عضو کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال بود. حرکت آرام همایون خان در متن فوتبال ادامه داشت تا این‌که به گفته پسرش، پنجشنبه شب اخیر هنگام بلند شدن از جای خود بر اثر سرگیجه به زمین افتاد و به خاطر ایست قلبی و مشکلات ریوی در نخستین ساعات روز 2 بهمن‌ماه در 74 سالگی درگذشت.
تسلیت یادگار امام(ره) و دیگران
فرامز ظلی، پیشکسوت فوتبال  نخستین فردی بود که از ماجرا مطلع شد و در خانه بهزادی حضور یافت. او به‌حدی از ماجرا متاثر بود که در حضور دیگر افراد حاضر در خانه بهزادی شامل علی پروین، حسین کلانی، محمدرضا زادمهر، حمید استیلی، پایان رافت، حمید جاسمیان و... بر اثر گریه فراوان مدتی از حال رفت! سایرین پس از رسانه‌ای شدن خبر مرگ سرطلایی واکنش نشان دادند؛ از باشگاه‌‌های دیگر و فدراسیون‌های مختلف تا کفاشیان حاضر در خانه بهزادی. قرار بود مراسم تشییع پیکر بهزادی، امروز از ورزشگاه شیرودی انجام شود اما طبق اعلام خانواده او، این مراسم به روز دوشنبه  موکول شد. کفاشیان پس از مرگ بهزادی گفت: «ایشان رئیس کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال بودند اما به دلیل کسالتی که داشتند، خیلی نمی‌توانستند به فدراسیون بیایند. ما همواره با بهزادی رابطه خوبی داشتیم؛ به‌ویژه در دوران دبیرکلی مهدی محمدنبی.» باشگاه استقلال هم در بیانیه خود ضمن اعلام تاثر از درگذشت بهزادی به تداوم روزهای تلخ پس از مرگ رضا احدی اشاره کرد. آیت‌الله سید حسن خمینی، یادگار امام(ره) و وزارت ورزش و جوانان مصیبت وارده را به جامعه ورزش تسلیت گفتند و برانکو، سرمربی پرسپولیس قول داده بود پس از بازی پرسپولیس در جام شهدا همراه تیم به خانه بهزادی برود.
اقدام   پرسپولیس
محمد دادگان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال به‌عنوان دیگر شخص حاضر در منزل بهزادی با اعلام این‌که طاهری و کاشانی از اعضای بلندپایه باشگاه در مسافرت هستند، ادعا کرد پس از بازگشت آنها، باشگاه پرسپولیس تمام هزینه‌های مربوط به مراسم ترحیم سرطلایی را تقبل می‌کند. همچنین طبق هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی خانواده زنده‌یاد و پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس، مراسم ترحیم بهزادی روز چهارشنبه هفته آینده 7 بهمن‌ماه از ساعت 13 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود. روحش شاد و یادش گرامی.


تعداد بازدید :  385