شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال
انتخاب سرپرست، یعنی تعلیق فوتبال ایران!
فکر نکنیم فیفا تعطیل است

شهروند|   اتفاقاتی که در مجمع فدراسیون فوتبال رخ داد،‌ باعث به تعویق افتادن انتخابات این فدراسیون شد. به نظر می‌رسد این موضوع به هیچ عنوان به مذاق مسئولان وزارت ورزش خوش نیامده و صحبت از انتخاب سرپرست برای فدراسیون پس از تاریخ 15 اسفند تا زمان برگزاری انتخابات شده است. درهمین رابطه با احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال همکلام شدیم.
تعویق انتخابات منطقی بود
براتی در ابتدای گفت‌وگوی خود با «شهروند» درباره قانونی بودن تعویق انتخابات می‌گوید: «وقتی مجمع تصمیمی را می‌گیرد، نمی‌توان گفت قانونی نیست. به‌ هرحال با توجه به زمان محدود تا پایان‌ سال و پروسه نام‌نویسی از کاندیداها و همزمانی با انتخابات مجلس شاید می‌توان گفت این تصمیم منطقی بوده است. البته این ابهام وجود دارد که شاید انتخابات به دلخواه مجمع یکسال عقب بیفتد. این ازجمله مواردی است که باید در اساسنامه فدراسیون رفع ابهام شود. می‌توان قانونی وضع کرد درصورتی که مجمع رأی به تعویق انتخابات داد، تا یک‌ماه یا 40روز بعد از آن قطعا باید برگزار شود که متاسفانه فعلا چنین موردی در اساسنامه دیده نشده است.»
خطر تعلیق درصورت انتخاب سرپرست
او در ادامه به خواسته وزارت ورزش مبنی بر انتخاب سرپرست برای فدراسیون فوتبال واکنش نشان می‌دهد: «از نظر من بحث انتخاب سرپرست غیرقانونی است چون در اساسنامه اصلا پستی به نام سرپرست حتی برای کمیته‌های فدراسیون هم تعریف نشده است. ابهام اینجاست که چه کسی باید این سرپرست را انتخاب کند. اگر مثل سایر فدراسیون‌ها قرار باشد وزارت ورزش سرپرست انتخاب کند، طبق نظر IOC‌ که بالاترین نهاد ورزشی جهان است، این اتفاق دخالت دولت در فوتبال به حساب می‌آید. علاوه بر آن در اساسنامه فیفا و اساسنامه فدراسیون داخلی هم انتخاب سرپرست معنایی ندارد. انتخابات با نظر مجمع به تعویق افتاده و اگر وزارت ورزش قصد انتخاب سرپرست را داشته باشد، قطعا خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند چون فیفا روی این موضوعات بسیار حساس است. نباید اینطور به موضوع نگاه کنیم که فیفا رئیس ندارد چون نهادهای نظارتی فدراسیون جهانی فوتبال قطعا این مسأله را رصد کرده و سریعا دستور تعلیق را می‌دهند.»
ادامه حضور کفاشیان شائبه‌ای ندارد
براتی درپایان درباره این‌که درصورت ادامه حضور کفاشیان در رأس فدراسیون این شائبه به وجود می‌آید که او از پست خود برای رأی آوردن استفاده می‌کند، می‌گوید: «نمی‌توان اینطور به موضوع نگاه کرد چون اگر انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شد، کفاشیان رئیس بود و کسی هم‌چنین شائبه‌ای را به وجود نمی‌آورد. درضمن حتی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز زمانی برگزار می‌شود که شخص رئیس‌جمهوری قبلی به‌عنوان کاندیدای دوره بعد مطرح است. همان‌طور که گفتم اگر قرار به تغییراتی باشد، باید با نظر مجمع باشد، به غیراز این دخالت محسوب می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  276