شماره ۸۵۷ | ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
روستای محرومی که به همت جوانان آباد شد
سنت کهن قالیشویی مساجد در روستای‌تکه

 در سنتی کهن در روستای تکه نهاوند، هرساله پس از جشن نیمه‌شعبان مراسم قالی‌شویان مساجد و زینبیه روستا با حضور زنان و دختران این روستا به مدت ۵ روز انجام می‌شود و این‌گونه مردم مومن روستا خود را برای تشرف به میهمانی خدا آماده می‌کنند. هرساله بعد از برگزاری جشن باشکوه نیمه‌شعبان در روستای تکه نهاوند، زنان و دختران این روستا قبل از شروع ماه مبارک رمضان براساس یک سنت بسیار قدیمی و دیرینه به‌صورت دسته‌جمعی قالی، فرش و موکت‌های مساجد و زینبیه را شست‌وشو می‌دهند و این‌گونه، این اماکن مقدس را برای پذیرایی از میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان مهیا می‌کنند.
عباس سهرابی، مسن‌ترین فرد روستای تکه در این مورد اظهارداشت: در زمان‌های گذشته که آب‌لوله‌کشی در روستا نبود فرش و قالی‌های مسجد و زینبیه در حاشیه رودخانه پایین‌دست روستا شست‌وشو می‌شد ولی امروزه به خاطر جلوگیری از آلودگی رودخانه در میدان مرکزی روستا به نام میدان امام‌حسین(ع) با کمک تمام زنان و دختران به مدت 5 روز این مراسم سنتی انجام‌می‌شود.
به‌گزارش تسنیم، وی گفت: بعد از چند روز شست‌وشو فرش، قالی و موکت‌ها و خشک‌شدن آنها نوبت به غبارروبی و تمیزکردن محیط و در و پنجره مسجد و زینبیه می‌رسد، همچنین در این مدت تمامی امکانات رفاهی مسجد و زینبیه تعمیر و برای انجام مراسم و برنامه‌ها آماده می‌شود.
سهرابی افزود: این سنت قدیمی با این شکل و حجم کاری فقط هرساله در روستای تکه شهرستان نهاوند انجام می‌شود به‌طوری‌که هنگام فرش و قالی‌شویان زنان مسن‌تر در ابتدا کار را با سلام‌ و صلوات و دعاهای مخصوص شعبان و رمضان آغاز می‌کنند.
وی عنوان کرد: ازجمله کارهای زیبایی که در حاشیه این مراسم چندروزه انجام می‌شود، دادن نذری و پذیرایی با چای، شربت، میوه و صبحانه توسط افرادی است که بیماری دارند یا نمی‌توانند کمک کنند.
حسین مراد نادری، دیگر معتمد روستا می‌گوید: روستای‌تکه با 850نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی نهاوند، ازنظر فرهنگی، مذهبی و ورزشی در منطقه نهاوند زبانزد خاص و عام است و این هم به خاطر چند کار شاخص است که در این روستا و به همت مردم انجام شده است.
وی اظهار داشت: حدود 3‌سال پیش اهالی روستای تکه، وقتی احساس کردند مسجد قدیمی روستا کوچک و جوابگوی نمازگزاران و انجام مراسم‌های مذهبی نیست، شروع  به‌ اضافه‌کردن فضای بیرونی به مسجد جدید به مساحت 800 متر کردند.
اهالی روستا با یارانه نقدی خود مسجد روستا را ساختند
نادری بیان کرد: این زمین دارای چند نفر مالک بود و در بهترین نقطه روستا و در همسایگی مسجد قرار داشت اما با پیگیری بزرگان روستا صاحبان زمین، آن را برای توسعه مسجد اهداکردند، حالا نوبت ساخت بود و اهالی که با چند‌سال سرمازدگی و خشکسالی روبه‌رو بودند پس به‌ناچار مجبور شدند بخشی از یارانه خود را به ساخت مسجد اختصاص دهند.
نادری اظهار داشت: سنت فرش و قالی‌شویان و همچنین ساخت مسجد روستا با یارانه که درحال تکمیل است، از طرف خانم‌ها و آقایان به‌عنوان یک نماد و الگوی تعاون و همکاری در این روستا تبدیل‌ شده است.
حاج نورمراد پیرزادی، یکی دیگر از بزرگان و اعضای شورای سابق روستا نیز با بیان این نکته که در رژیم گذشته به مردم انقلابی تکه ظلم شد و از امکانات ابتدایی محروم بودند، بیان کرد: به لطف جمهوری اسلامی و مجاهدت‌های جوانان این روستا در دوران دفاع‌مقدس و اتحاد و مودت، اهالی تکه بیکار ننشستند و با کمک دولت‌های مختلف بعد از انقلاب کارهای بزرگی کردند.
وی عنوان کرد: برای تهیه آسفالت و زیرسازی کوچه و معابر اهالی روستا با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک مالی خوبی کردند، همچنین برای محل اجتماعات مردم روستا در مناسبت‌های ملی و مذهبی در کنار گلزار شهدا یک سالن به‌مساحت 600 مترمربع را از محل پرداخت زکات با اعتباری بالغ‌‌بر 10‌میلیون تومان احداث کردند.
مردم تکه در امور مذهبی، فرهنگی و عمرانی فعال هستند
پیرزادی گفت: ازجمله اقدامات دیگر، تبدیل حمام مخروبه و قدیمی روستاست که‌ سال 1360 توسط جهادسازندگی وقت برای عموم مردم روستا احداث‌ شده بود که با وجود نوسازی منازل روستایی و حمام‌های شخصی، بدون استفاده مانده بود. این حمام تغییر کاربری داده شد و در  آن کانون فرهنگی و هنری، کتابخانه و پایگاه بسیج احداث شد.
وی اظهار کرد: جدول‌گذاری معابر و جوی‌های آب کشاورزی در روستا و همچنین ساخت زمین فوتبال، مدرسه جدید، کانال‌کشی مسیر 10کیلومتری از سراب گاماسیاب برای کشاورزی و لوله‌کشی آب‌شرب از دیگر اقداماتی بود که مردم با کمک مالی از محل یارانه، زکات و کمک‌های فصلی برای آبادانی روستا انجام داده‌اند.
امام‌جمعه نهاوند نیز درمورد روستای تکه گفت: مردم و جوانان روستای تکه به همراه کانون فرهنگی- هنری مسجد و پایگاه بسیج شهدای روستای تکه، یکی از فعال‌ترین پایگاه‌ها و کانون‌ها در عرصه فرهنگی و مذهبی در شهرستان نهاوند هستند، به‌طوری‌که همه‌ساله چندین مراسم بزرگ مذهبی مانند جشن نیمه‌شعبان، افطاری 1500نفری 21رمضان، نمایشگاه از بقیع تا کربلا در ایام محرم و جشن سالگرد پیروزی انقلاب را در سطح استان و شهرستان به شکل باشکوهی برگزار می‌کنند.
امام‌جمعه نهاوند اظهار داشت: تنها خواسته و مطالبه مردم مؤمن و ارزشمند این روستا اعلام شماره‌‌حساب 2274972 بانک‌سپه شعبه میدان‌امام نهاوند برای مشارکت مردم خیر ایران اسلامی به ساخت مسجد روستا است و اینجانب نیز مبلغ 2‌میلیون تومان به آنها کمک کردم ولی اگر مردم کمک کنند این مسجد زودتر تکمیل می‌شود.


تعداد بازدید :  259